tisdag, november 11, 2008

blott Sverige svenskt godis har

I Sverige ska man gärna vara osvensk. Det är ett positivt omdöme. När man bor utomlands märker man lätt att man inte är så osvensk som man trodde utan väldigt svensk. Det handlar inte om att man måste fira midsommar med dans runt stången, sill och nubbe. Det är mer värderingar och sättet att tänka och vara. Kanske lite svårt att sätta fingret på. Jag tror att vi svenskar på många områden och i många värderingar är mer lika varandra än vi tror.

När jag pluggade spanska i Cadiz i en klass som bestod av väldigt många olika nationaliteter märkte jag att i diskussioner hade jag och den andra svensken väldigt lika värderingar trots att vi var väldigt olika som personer. Saker som kanske inte är så laddade eller konstiga i Sverige hade en del andra nationaliteter svårt med. Det handlade om dagis , pappaledighet , aborter, tonårssex och annat.

Jag tycker om Sverige och har nog väldigt många typsikt svenska värderingar. Men naturligtvis finns det saker jag tycker är bättre och fungerar bättre i Spanien än i Sverige. Den spanska vårdcentralen är en dröm jämfört med den svenska. Det sociala livet i Spanien är lättsammare än det i Sverige om man generaliserar.

Fast det jag saknade mest i Madrid var svenskt godis. I Spanien hittar man otroligt god choklad men bara Sverige har svenskt lösgodis. För att inte tala om saltlakrits. Denna delikatess som jag kunde få ett otroligt sug efter i Spanien trots att jag fick regelbundna leveranser från Sverige. Nu när jag kan köpa saltlakrits när som helst äter jag det ganska sällan men då och då kommer suget över mig. Köper jag godis blir det mest choklad. Fast salmiakbalkar , djungelvrål och piratpengar är otroligt gott. Märkligt att människor i andra länder inte lärt sig uppskatta denna delikatess. Dom utlänningar jag har bjudit på saltlakrits har märkligt nog inte varit så förtjusta.


Jag känner en japanska som bor i Sverige sen några år. Hon tycker att svenskt godis är artificiellt och saknar japanskt godis. Fast enligt hennes svenska man är det ingen höjdare och något mer artificiellt får man leta efter.

Nu när jag bor i Sverige saknar jag en hel del spansk mat och dryck som café cortado , tinto de verano , cola cao (svensk oboy är ingen ersättning), tapskulturen och färska baguetter från bageriet på morgonen. Det sista går att fixa i Sverige men det blir sällan av för min del tyvärr.


Salmiakbalkar och djungelvrål hittade jag på karamellkungens sida

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om godiset! I Sverige håller det hög kvalité!

Det japanska godis jag har smakat var ingen höjdare... Påminde om torrt bröd med en svag, svag smak av karamell eller dylikt...

Anonym sa...

håller absolut med!Älskade din artikel!Det är bara när man bor utomlands som man kan känna "suget" av något typiskt från sitt land.Jag saknade verkligen godiset,har aldrig sett något land ha bättre godisar än i Sverige. Min sambo var helt förvånad i mängderna vi hade...
Nu, precis som du,försöker jag få leveranser av Colacao,berberechos,och frutos secos av min sambos familj!Det jag saknar mest av allt är la casera, so~m gör en "clara" så god och "tinto de verano"...aåååååh...det är jämt man måste sakna något!!

Thérèse sa...

Niklas - jag har japanskt godis i en vacker ask här hemma , smakar mest socker men är vackert att se på. Svenskt godis är bäst!

Mandy - Ja varför ska det vara så att man alltid saknar något? Jag vill också ha casera så jag kan göra tinto de verano på sommaren. Har också hört utlänningar som blir förvånade av dom mängder godis och så många affärer med lösviktsgodis som vi har. I Madrid var det vanligt att man betalade styckepris för lösviktsgodiset , här i Sverige anger man numera kilopris , förr var det hektopris. Jag äter inte jätttemycket godis men ibland sätter det stora godissuget in...

Cliff Hanger sa...

Har förstått att det finns fler galningar än du som tycker att saltlakrits är gott. Så det vore kanske en affärsidé att börja marknadsföra saltlakrits i Spanien? Fast jag tycker i o f s att det tyder på gott omdöme av spanjorerna att de inte äter detta äckliga äcklis (det kan inte kallas för godis, för det är inte gott...således äcklis).

Anonym sa...

Instämmer med dig helt!

Det jag saknar mest är salt lakris. Det övriga lösgodiset som finns att hämta här verkar livsfarligt med tanke på alla sockertillskott och färgämnen.

Nu finns ju iofs IKEA:s livsmedelsavdelning utanför Sveriges gränser, och deras salta lakrisremmar får duga tillsvidare...

Anonym sa...

Håller med, fast i Tyskland där jag bott några år finns salt-lakris (med stor varningstext - obs vuxengodis!).

Japaner är annars de enda icke-nordiska jag träffat som tycker salt-lakris är helt ok och inget speciellt, hade med det när jag jobbade där några månader och bjöd på. Och det japanska godiset jag åt kan jag fortfarande drömma om fast det är två år sedan sist! Främst små bollar av malda bönor eller rismjöl, supergott!!!

Sara sa...

En klassiker! Jag längtar ihjäl mig efter riktigt surt godis; när jag bodde i London hittade man en del pa ikea, men här i Frankrike finns det inte... Sa när jag är i sverige tömmer jag lösgodisladorna pa hemköp!

Lisa Christensen sa...

Förstår inte heller att saltlakrits aldrig slagit igenom utomlands. Har någon (förutom Ikea som har magert utbud) gjort ett seriöst försök?

Man får sina favoriter i alla länder man bor i tycker jag. Saknar chipsen i UK och några nougatbollar som jag brukade vräka i mig i Frankrike. För att inte tala om Dunkin' Donuts i USA... Gud, jag låter som värsta godisgrisen! ;)

Thérèse sa...

Cliff hanger - Vaddå galningar!? Jag har faktiskt tänkt tanken att man borde börja sälja saltlakrits i andra länder men mina försök att få utlänningar att uppskatta detta har alltid varit misslyckade. Har också tänkt tanken på en svensk lösgodisaffär med saltlakrits och annat i utlandet. Borde bli en succé i vilket land som helst.

Mimo - IKA är bra när man får sug efter svensk mat. Fast tyvärr var utbudet av saltlakrits dåligt i Madrid det fanns salta sillar och lakritsremmar men jag vill ha det där riktigt salta som djungelvrål

Anneli - Håller med jag har bjudit två japaner på saltlakrits , dom tyckte inte det var gott men inte heller äckligt , inget särsklit liksom. Vuxengodis ha ha , min 7 åring är väldigt förtjust i saltlakrits och har ätit det i många år, bäst att det inte kommer ut i Tyskland ;)

Sara - förstår dig , när jag har varit eller bott utomlands en längre tid tömmer jag verkligen lösgodislådorna i mataffären

Lisa - visst är det så att man får favoriter i olika länder. Jag är inte så förtjust i Starbucks egentligen men deras kaffe-vaniljglassblandning är underbar och jag skulle verkligen vilja ha spanska nybakade churros att doppa i en kopp cola cao (varm choklad som är så mycket godare än oboy)

Cliff Hanger sa...

Åtminstone på semesterorter med många svenskar borde en godisaffär med svenskt godis kunna göra succé! Fan, kanske dumt av mig att dela med mig av denna strålande affärsidé, men jag bjuder på det. Den som läser detta och gör slag i saken får gärna höra av sig till mig och tacka sedan bara!

Anonym sa...

Saknar det japanska godiset då det finns så många smaker som man inte har här. Skulle tycka att det var schysst om man kunde föra över lite nya smaker från andra länder så att man får lite variation. Druvsmak tex, varför har vi inga godisar som smakar som druvsaft.:-)
Måste hålla med om att lakrits också är gott. Sötlakritsen med hål i som finns i Gott & Blandat påsen är ju en stor favorit.

Thérèse sa...

Cliff hanger - tror också det är en bra idé. Inte helt omöjligt att det redan finns för det finns ju svenska affärer , kaféer, restauranger , barer på ställen dit många svenskar åker eller bor. Men jag tror också en lösviktsgodisaffär av svensk modell skulle göra succé i vilken större europeisk stad som helst. Kanske inte saltlakritset för där verkar utlänningar ( och en del svenskar) konstiga men en och annan kan nog lära sig uppskatta det.

Eva - ja det vore kul om det fanns mer godis från andra länder att köpa. Kanske finns det i vissa affärer som säljer utländsk mat. Jag föredrar saltlakrtis framför söt lakrits men dom där bitarna med hål i , i Gott och Blandat påsen är väldigt goda.

Anonym sa...

...och en månad senare läser jag din blogg och skrattar högt eftersom jag just nu sitter och mumsar på djungelvrål!
Köpt på SWEAs julmarknad här i Dublin.
Där bunkrar man saltlakris, pepparkaksdeg och pärlsocker varje år.
Till IKEA uppe i Belfast blir det lite långt att åka endast
för godis-sug men sist blev det både frysta
köttbullar och pyttipanna med hem,
tillsammans med en omgång värmeljlus såklart.
Man blir aldrig så svensk som när man bor utomlands och jag tror att man måste ha varit utlandsvensk för att till fullo förstå IKEAS storhet ;-)
­Å andra sidan smakar Guiness bäst här på ön och
irländarna har en härlig självironisk humor som
många svennar gärna kunde anamma.
Jobbar också i internationell miljö och även
om man inte är nära vän med alla de andra "Scandis" så
märker man att grundvärderingarna är ganska lika.

Finns alltid saker man saknar hemifrån,
saker man är glad att man slipper,
saker som irriterar en till vansinne i det nya landet men också saker man lär sig älska - och det är ju på grund av det sista som man reser!