tisdag, november 04, 2008

hälsofixerade svenskar

Idag har jag gjort något förfärligt. Jag och mina barn ätit en vaniljyoghurt med små chokladbitar i och på detta hade vi corn flakes. Vanilj-choklad-yoghurten hade dessutom en fetthalt på 5%. En tisdagkväll och allt! Att vi åt en hyfsat nyttig middag innan vi intog det här giftet är nog inte någon förmildrande omständighet.

Ska jag vara helt ärlig finns det personer i min omgivning jag aldrig skulle berätta det här för. Det skulle bara bli en miljon kommentarer om hur onyttigt jag åt och hur oansvarigt det är att ge sånt till barnen. Jag äter faktiskt inte så rysligt onyttigt och när det gäller barnen håller vi oss strikt till lördagsgodis och glass, chips, bullar och kakor förekommer inte ens varje vecka. Ingen av oss är det minsta överviktig snarare tvärtom. Jag har länge varit svårt sjuk gjort operationer och gått på regelbunden behandlingar så jag går på kontroller varannan månad och har bra värden.

Jag är vegetarian och äter varken fisk, skaldjur eller kött men mina barn äter allt. Jag röker inte , dricker sälla starkare saker än kaffe och är usel på att träna men cyklar och går mycket. Har också hört att man tränar benmusklerna mer när man går i högklackat och det gör jag ganska ofta fast inte främst för att träna benen. Jag är usel på att äta fullkornsprodukter men jag gillar alla grönsaker, rotfrukter , linser , kikärtor , tofu, quorn och annat som ska vara nyttigt. Fast jag äter egentligen det jag har lust att äta när jag har lust och har inga problem med vikten och mår bra.

Jag vet inte om jag har fullt av extremister i min närhet eller om det är typiskt svenskt att tjata hälsa och påtala för andra hur dom ska leva hälsosammare. Jag är vegetarian och brukar aldrig tjata på folk att dom ska sluta äta kött. Jag brukar inte kommentera andras matvanor alls. Jag tycker inte jag lever SÅ ohälsosamt men ändå får jag en del kommentarer. Jag har bland annat nyligen fått jag att jag borde sluta med mjölkprodukter då handlade det om att jag hade komjölk istället för rismjölk i kaffet (jag brukar inte dricka mjölk) ,inte ha smör på mackor, inte ge mina barn gluten, inte äta vit pasta eller vitt ris som var rena giftet fullkorn och ekologiskt ska det vara, inte äta lakrits , inte dricka kolsyrade drycker av något slag, inte dricka alkohol sa någon som var nykterist av hälsoskäl på en middag, vitlök och starka kryddor som jag är förtjust i skulle visst också vara farligt. Jag kan inte räkna upp alla kommentarer och dessutom tar sig folk verkligen friheten att kommentera vad mina barn äter och vad dom inte äter. Att dottern är dålig på att smaka grönsaker och att lördagsgodiset ser farligt ut har jag hört om oräkneliga gånger.

Så är det träning. Jag cyklar och går nästan alltid men borde gå på gym och powerwalka brukar jag få höra. Jag har väl i och för sig tänkt träna och till och med gjort det i långa perioder. Gillar yoga , styrketräning och simning men är ganska dålig på att träna just nu. Förutom hälsoargumenten har jag fått höra att man ska träna för att se bra ut naken. Då jag sällan hänger på gym och i omklädningsrum är det ganska få som ser mig naken och dom som gjort det har inte sagt något om att jag borde träna så det argumentet övertygar inte direkt.

Jag kan ibland tycka att det är lite väl hälsofixerat i Sverige och att man under en god middag sitter och diskuterar vad som är hälsosamt och vad som inte är det. ALLA verkar tränga flera gånger i veckan och gym finns i varje gathörn. Missförstå mig inte , det är så klart bra om folk vill leva hälsosamt, äta nyttigt och träna regelbundet men ofta går det nästan till överdrift och varför tjata så mycket på andra.

I Spanien tyckte jag det var precis tvätom. Där var det glest mellan gymen och i varuhuset fyllde folk kundvagnar med glass, chips , kakor , godis och begrepp som lördagsgodis existerar inte. Rökning är betydligt mer spritt och accepterat på dom flesta ställen. Då kunde jag reagera lite på hur ohälsosamt många levde. Fast jag skulle aldrig ha kommit på tanken att kommentera det. Jag tycker inte man ska överdriva det hälsosamma levernet men inte heller det ohälsosamma och framför allt tycker jag inte man ska lägga sig i vad andra äter eller hur dom tränar eller låter bli att träna. Men mår man väldigt bra av en viss diet så är det så klart jättebra. Fast man måste inte försöka omvända alla andra till samma diet.

6 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Jag tror att vi är väldigt hälsofixerade i Sverige i jämförelse med andra länder för J (utifrån sin danska horisont)tycker att jag är fanatisk och då är jag ändå inte i närheten av de där du beskriver.

Thérèse sa...

Lisa - jag tror också verkligen att svenskar är väldigt hälsofixerade. Nu är dom här jag beskriver inte representativa för alla jag känner men dom finns så klart. När det gäller mina föräldrar och syskon tränar alla utom jag ofta och tänker mycket på vad dom äter. Känner mig ofta som den sunkigaste och ohälsosammaste på familjemiddagar även om jag nog inte är så otroligt ohälsosam egentligen. Kan väl ibland bli lite jobbigt. Tror också det är stor skillnad på bara danskar och svenskar när det gäller hur mycket man tänker på sånt här.

Nadia sa...

Kan bara hålla med. Jag tycker också att den svenska hälsofixeringen kan gå till överdrift ibland. Allting man äter skall alltid vara kravmärkt och av fullkorn. å andra sidan har jag väl också lite svårt att förlika mig med chilenarnas obefintliga intresse för hälsa och vad man stoppar i sig. Lagom är nog bäst.

Thérèse sa...

Nadia - håller helt med. Jag tycker det är överdrivet hälsofixerat i Sverige. Fast precis som du kan jag reagera på hur lite man bryr sig i många andra länder. Lagom är nog bäst. Huvudsaken är att man mår bra och man behöver inte läxa upp andra.

Anonym sa...

Det är bara dumt att kommentera andras matvanor, det blir lätt fel. Dessutom är det inte helt enkelt att veta vad som egentligen är nyttigt idag, då man inte har fullkomlig koll på alla tillsatser eller hur man framställer maten (eller tappar köttfärs på golvet som man sedan paketerar om...). Det kommer ju ofta olika matlarm, som sedan motsägs av andra larm. Man får nog odla och producera sin egen mat om man ska ha full koll.

/Anna S.

Anonym sa...

Hamnade här av en slump; så jäkla sant! Det har accelererat det sista tycker jag; bott utomlands ett par och och fick en smärre chock då jag flyttade hem... Stå på dig! Hälsa och välmående är så mkt mer än träningshets och dieter!!