torsdag, november 06, 2008

Göteborg mon amour

Idag tog jag en promenad i det vackra höstvädret och såg att det verkade vara flaggdag. Idag för 376 år sedan dog den svenska kungen Gustav Adolf i dimmorna vid Lützens kullar. Hans minne hedrar vi med att äta bakelser och flagga. I skolan har vi fått lära oss att han var stormaktskungen som vann lysande segrar i Europa och utvidgade det svenska stormaktsväldet. I andra delar av Europa där hans härer drog fram kallades han istället för slaktaren från Norden. I min gamla hemstad Madrid firades hans död med stora fyrverkerier den där dagen för 376 år sen.


Gustav Adolfs staty på torget som bär hans namn i centrala Göteborg

Jag har bara ätit Gustav Adolfsbakelser ett fåtal gånger och då när jag bodde i Göteborg. Där verkar sedan med att äta dessa bakelser vara mycket mer spridd. Kungen räknas dessutom som grundare av staden 1621 och han har ett torg i centrum som bär hans namn. Där står han staty och pekar ner mot marken , han pekar ut att här ska den nya staden ligga. Helst ska bakelserna ätas på det legendariska konditoriet Bräutigams men det blir lite svårt då det är nerlagt sen mitten av 90-talet. Skylten sitter dock kvar till beskådande vid puben Dubliners i hörnet Östra Hamngatan Kungsgatan. Så har dom visst någon slags nätbutik

När jag tänkte på Göteborg högg det till lite av saknad. Jag bodde där i över tio år och där är båda mina barn födda. Jag älskar staden och stämningen där. Jag älskar närheten till havet. jag saknar mina vänner där. Visst har vi mycket kontakt men telefon och internet kan aldrig ersätta att ses i verkligheten. Det var alltför längesen jag var där och när jag ser bilder därifrån eller hör dialekten kan jag få en otrolig längtan. Av olika skäl varken vill eller kan jag bo där just nu men det var alltför längesen jag var där. Tror jag måste planera in ett Göteborgsbesök snart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Section 1 - Choosing the Monochrome picture Control Section 2 - Modifying the Monochrome Picture Control.
Red lights can be tricky but can be made to look good if you're careful. The wide open aperture should allow great low light shots with creative control over the aperture.

my homepage :: canon eos 6d