tisdag, november 25, 2008

snö , snö , massor av snö

Posted by Picasa


Jag är ingen vän av snö och kyla. Tvärtom. Inte njuter jag vintersporter som skridskor och skidor utan håller mig helst inne så mycket det går när det är kallt. Nu har vi fått väldigt mycket snö på kort tid. Visst är det vackert och det blir ljusare. Särskilt vackert är det att titta på när man befinner sig inomhus. Fast i söndags hade jag kul med dottern i pulkabacken en bra stund. Kallt var det men roligt.

Alltid när årets första snö kommer blir det "kaos" i trafiken. Som om folk glömmer vilket klimat vi har här i landet. Igår var jag tvungen att ge mig ut i snöstormen och efter att ha provat lite bilkörning på morgonen kände jag att jag skulle föredra buss. För en resa som normalt skulle ha tagit cirka 30 minuter räknade jag med den dubbla tiden. men jag var för optimistisk. Jag kom fram en halvtimme försent. Bussresan tog 1.5 timmar.
Även i morse kände jag att buss var att föredra framför cykling , bil eller gå. En resa som tar cirka en kvart tog en timme. Bussarna kommer ju aldrig och när dom kommer slirar dom i lössnön eller väntar på andra fordon som fastnat. Hörde en som sett en buss köra av vägen och fastna här i närheten av där jag bodde.

En sak som är bra med vinterbilkörning här i Sverige är att alla människor åtminstone är vana vid det och kan (nåja) köra på snö och is. Dom två dagar det var snö i Madrid när jag bodde där var det kaos. Vinterdäck har ingen och köra på vinterväglag har man inte så otroligt stor vana vid. Ändå försökte dom flesta Madridbor köra som om snön inte fanns på gatorna.

Bilden ovan tog jag i ett bostadsområde i Uppsala idag för att visa hur mycket snö vi har. Proportionerna kanske ser lite konstiga ut men den stora snögubben var faktiskt enorm. Säkert 4 meter hög ungefär.

Om jag ska skylla på snön eller något annat vet jag inte. Men igår hade jag och 900 andra hushåll i Uppsala strömavbrott i tre timmar. Mycket irriterande. Jag kom inte ut på nätet , kunde inte ringa (bara från mobilen) , inte se på TV och inte göra te vilket jag höll på med när strömmen bröts. Säkert snön och kylans fel. I närheten av där jag bor ligger ett område med studentkorridorer. Där hade 300 studenter roat sig med snöbollskrig under strömavbrottet. Tydligen ett seriöst sånt där man var uppdelade i lag och krigade om vissa områden. Hade jag vetat det när jag satt hemma och var irriterad skulle jag ha smitit iväg dit och kastat lite snöboll istället.

Fast helst hade jag satt mig på ett plan till varmare breddgrader och återkommit hit i mars- april. Snö och kyla är inte min grej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är avundsjuk på hur mycket snö ni hade i Uppsala för några dagar sedan. (Jag gissar på att det inte är lika mycket nu? :P) Varför fick inte vi i Norrland så mycket?!

Thérèse sa...

Vi fick väldigt mycket snö några dagar men den är borta nu. Jag tyckte det var lite för mycket men samtidigt är det här gråa , fuktiga kalla vädret som är nu inte så kul heller. Det går lättare att cykla utom på kvällen då det fryser och gatorna blir glashala. Barnen blev lite besvikna när snön försvann för det var kul med pulka och sånt några dagar.