söndag, november 23, 2008

flamenco

Idag hade jag tänkt att gå och lyssna på flamenco som en artist vid namn Juan Antonio Suarez spelar på en musikpub här i stan. Kanske kombinationen av snö och kyla har fått mig att längta till Spanien och andra varmare trakter. Men efter en eftermiddag med pulkaåkning kände jag att jag inte orkade mig ut i snön ikväll också. Så ingen flameno för mig.

Flamenco är något vi förknippar väldigt starkt med Spanien. Egentligen är det lite felaktigt för flamenco är en musik och dansstil som härstammar från Andalusien i södra Spanien. Det är också där flamencon är stor och spridd bland folk. En stor andel av andalusierna kan dansa flamenco och gör det regelbundet. Dansen och musiken kan spåras tillbaka till 1400-talet men kan vara äldre än så. Den har uppstått bland dom fattiga människorna och troligen i mötet mellan romsk , morisk och judisk kultur.

Visst kan man som turist besöka flamencoshower i Madrid , Barcelona, på Kanarieöarna och Mallorca men det är främst för turister. Dom regionerna har egna regionala danser och egen musik som är mycket mer spridd bland folket som bor där. Spanien är verkligen regionernas land och dom olika regionernas kultur skiljer sig åt en hel del och man är överlag väldigt storlt över det regionala kulturarvet , det är levande och bevaras. I Sevilla och Malaga finns gott om människor som gärna går ut och dansar flamenco eller den snarlika dansen sevillana en kväll eller under en lokal fiesta. Men få infödda Madridbor eller katalaner danasr flamenco. Dom har sina egna regionala danser, sin egen musik och folkdräkter som dansa , spelas , sjungs och används i dom lokala fiestorna. Andra regionala danser och musik är också väldigt färgstarka och värda att upptäcka för den som besöker Spanien. Mest känd är kanske den katalanska ringdansen sardana som man kan se bland annat i Barcelona.

Ska jag vara ärlig kan jag inte påstå att jag är något större fan av flamenco men jag kan inte förneka att när folk spontant börjar dansa flamenco på en liten, trång , rökig bar i Andalusien är det mäktigt. Man kommer på någt sätt nära flamencos jäl , den äkta flamencon som är sorglig och lånt ifrån dom glada turistshower som finns överallt i Spanien. Säkert inget fel på såna shower heller men har man möjlighet bör man uppleva "äkta" flamenco på en bar någonstans i Andalusien.

Även om jag inte är något stort fan av flamenco så hade det säkert varit kul att uppleva lite flamenco här i Uppsala ikväll. Förhoppningsvis hade jag fått lite av den känsla av det Spanien jag ibland saknar och längtar till.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har sett flamenco i Granada. Det var en rätt "intim" föreställning på en liten källarkrog med mest lokala i publiken. Superkul att ha varit med om det men tänker nog inte heller springa på fler shower.

Thérèse sa...

Pumita - det är just på såna intima små källarkrogar i Andalusien med gott om lokalbefolkning jag tror man ser den bästa flamencon. Eller åtminstone att det är störst upplevelse att se flamenco så. Jag är inget större fan av musiken men visst kan det vara häftigt att se den på en sån plats eller att höra en cante jondo (sång) under processionerna under Semana Santa en sen kväll när bara faklorna lyser upp bland dom smala gränderna.

Nadia sa...

En bra bok om flamencos varld ar "Duende" av Jason Webster, en engelsman som aker till Spanien och blir foralskad i flamencon och en flamencodansos.

Thérèse sa...

Nadia - tack för tipset , den ska jag försöka läsa låter väldigt spännande