lördag, november 08, 2008

lamor och alpackor


Lama vid Machu Picchu i Peru


En quechaflicka och hennes lama i Cuzco i Peru


Lama med unge


Alpacka


Alpacka i Bolivia

Det brukar inte vara så mycket djur här på bloggen. Men visst är lamadjuren och den nära släktingen alpacka otroligt charmiga på något vis. Inlägget är väl också lite en ursäkt att visa bilder från Sydamerika. Dom är tagna från Wikipedia. Jag har inte varit i Peru och Bolivia , än. Däremot har jag träffat lamor i Venezuela. Snart ska jag kanske få träffa lamor igen. Dock inte i Sydamerika. En kompis känner ett par som föder upp lamor här i Sverige. Eventuellt ska jag snart med på ett besök till lamorna. Ska bli hur kul som helst. Sen hoppas jag så klart att det inte dröjer alltför länge innan jag får se lamor i Sydamerika igen.

6 kommentarer:

Sara sa...

Se upp sa att du inte blir spottad pa, bara! ;)

Thérèse sa...

Sara - ha ha , jag är ganska feg när det gäller att närma mig djur. Fast jag har hört att dom sällan spottar på människor utan mest på varandra. Får se när och om jag kommer iväg. Det är några timmars bilresa , men kanske kul grej att göra med barnen.

christel sa...

Precis - akta dig för att inte bli spottad på! Om den spottar din i håret kommer du tappa allt hår 4-ever :) Nej, men det var det min mamma skrämde mig med när jag var liten och första gången såg en lama. På senare tid har jag tom klappat en lama, tror jag har bildbevis någonstans..

Nadia sa...

Lamor ar sota!
Sag en haromdagen som antagligen hade slapats till Santiago for att fotas av turister och tjana ihop ett par slantar till sin agare. Undrar hur bra den madde i 28 - gradig varme och sol...

Thérèse sa...

Christel - ha ha läste på wikipedia där jag tog bilderna att dom sällan spottar mot människor , är mycket träffsäkra i sitt spottande och att dom i allvarligare situationer kan spotta upp halvsmält föda som då ofta ser grönaktig ut och luktar illa men är lätt att tvätta bort. Fast det kanske inte blir någon lamaträff för mig på länge , kanske trevligare att göra på våren. Får se. Beror på kompisen , tid och sånt. hade förresten ett kort på dottern då 2.5 som tittar på en lama i Venezuela men det få komma med en annan gång. Jag är lite mesig när det gäller kort på barnen här.

Nadia - dom är söta. Stackars laman du såg , mådde nog inte så bra. Tyvärr ser man ju inte alltför sällan djur i den situationen. Såg en målad elefant i storstaden Udaipur som turister fotade och red på , den såg inte ut att trivas jättebra. Var på Madrids zoo i 35-40 gradig sommarvärme , jättefint och välskött zoo men renarna såg verkligen ut att lida i värmen

Anonym sa...

De ser så snälla och gosiga ut, men skenet kan visst bedra, haha!
Vilken utsikt det är på den översta bilden. Skulle gärna vilja åka till Sydamerika någon dag, jag gillar både historia och natur så det skulle nog pasa mig.
/Anna S.