måndag, november 24, 2008

Utan ord

Posted by Picasa


Se flera bilder utan ord hos Pumita

16 kommentarer:

Thérèse sa...

Det här är Björnen och jordgubbsträdet (madroño) som är symbolen för staden Madrid. Trots att det var längesen det fanns björnar i trakten. Även om det är svårt att tro idag har både björnar och skogar varit vanliga i området för flera hundra år sen.
Just den här statyn står på Puerta del Sol i centrala Madrid

Thérèse sa...

Kanske känner någon igen bilden för den har varit med här förut men det var ganska längesen så jag tyckte det kändes ok att återanvända den. Madridbilder kan man ju aldrig få för mycket av...

Husbilen Credo sa...

Bra foton tål att visas hur många gånger som helst. Kul med lite info bakom bilden. Har inte varit i Madrid men där emot i Barcelona.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!

Anonym sa...

Intressant! Har inte hört talas om jordgubbsträd. Ska ta reda på lite om det.

Anonym sa...

Åhhh, jag blir alldeles varm och somrig inombords. En härlig solvarm staty :)

Rajson sa...

Kul staty!
Härlig miljöbild-längtr tillbaka till värmen!

Anonym sa...

Vet du om de finns det vilda björnar någonstans på Iberiska halvön nuförtiden?

Pumita sa...

Jag får alltid ett sånt där fånigt ;) leende på läpparna när jag ser den här statyn. Nu får jag Madrid-längtan!

Della sa...

Jag som aldrig har varit i Madrid (avslöjad!) tittar gärna på Madridbilder.

Ninni sa...

En till som aldrig varit i Madrid...Så det är fint att få se bilder därifrån.

Anonym sa...

Sällar mig till skaran som aldrig besökt Madrid. Kul staty finns där... staden är kanske värd ett besök... :-)

Ninnie sa...

Vlken fin staty! Jag undrade just vad det var för ett djur, men ser sen att du berättar att det är en björn.

Thérèse sa...

LottaM - tack , Madrid är värt ett besök , jag bodde där i ett år och trivdes verkligen. Önskar dig en fin vecka också , kram

Mariannlostinline - Ska jag vara ärlig är jag inte helt tvärsäker på att jordgubbsträd är rätt namn på svenska. På spanska heter trädet madroño och på engelska strawberrytree så jag tänkte att jordgubbsträd blir bra på svenska. Bären ser lite ut som små jordgubbar iallafall om man har lite fantasi.

Trebarnsmamman - kul om bilden får dig att känna dig somrig , det behövs verkligen nu

Rajson - Ja jag gillar att man får lite av miljön runt statyn och till och med min då femåriga dotters huvud syns vid statyn

Aborren - I Pyrenéerna på gränsen mellan Spanien och Frankrike tror jag det finns vilda björnar är lite osäker på om man kan hitta dom på andra ställen på iberiska halvön

Pumita - Jag förstår verkligen dina känslor;) Får också ett fånigt leende och Madridlängtan av bilder från Madrid.

Della - avslöjad! Madrid är helt klart värt ett besök men jag som bott där ett år är väl inte helt opartisk...

Ninni - Ja det är så otroligt kul med fotokedjor att man kan surfa runt och se bilder från olika ställen man (ännu) inte har besökt. Tyvärr hade jag strömavbrott eller inte bara jag 900 hushåll i området där jag bor större delen av kvällen så jag har inte hunnit titta på så många bilder.

Mia - staden är absolut värt ett besök men likören spom görs på bären från jordgubbsträdet är inte värt ett besök - drick något annat istället...

Ninnie - jo det är en björn , just det här motivet där björnen äter på jordgubbsträdet finns avbildad i olika former på olika ställen i stan. Ingen kan undgå att det är symbolen för staden Madrid

Cecilia Artista sa...

Härligt med både en fin björn och ett jordgubbsträd! Och Madrid är en mycket trevlig stad som jag vill utforska mer.

Anonym sa...

Aaah!

Härlig bild av "la Osa"
Ja, det är faktiskt en björnhona...

Har fullt med smultronbär i trädgården, och har alltid fått för mig att dom är beska. Detta är inte sant, som röda smakar dom faktiskt riktigt bra!

Mvh
/Mimo

Thérèse sa...

Cecilia - Ja Madrid är verkligen en trevlig stad som man kan utforska hur mycket som helst.

Mimo - Så det kallas smultronbär på svenska. Det görs en ganska stark likör på dom som säljs i souvenirerflaskor som ser ut som statyn i turistaffärer nära Plaza Mayor. Jag har smakat på en bar men det var ingen höjdare. Mysigt att ha såna träd i trädgården. Fanns ganska många på vissa ställen i Alcobendas där jag bodde men några björnhonor såg jag aldrig... förutom på Madrid zoo då.