onsdag, november 12, 2008

lotusrot



Nyligen hade jag en bild på en lotusblomma här på bloggen. I kommentarerna blev det lite prat om lotuste och lotusrot. Lotuste är jag osäker på om jag har druckit men lotusrot har jag definitivt ätit. Har det faktiskt i frysen just nu. Bilden är lite dålig men det är lotusväxtens rot man äter skuren i skivor och som ni kan se på bilden är roten full av hål så skivorna blir ganska dekorativa med små hål i.

Som den är smakar inte lotusroten så mycket. Jag har ätit den i Kina ; hong Kong , Singapore och hemma hos min japanska kompis. Den äts marinerad som snacks eller förrätt. I Hong Kong åt jag lotusrötter i marinad med bland annat vitlök och chili som var otroligt god. Man kan också woka den , det brukar jag göra. Så används den i soppor och grytor och på grund av sin neutrala smak funkar den ihop med alla grönsaker , kött , fisk och skaldjur.

Man behöver inte heller ta sig till någon exotisk affär för att skaffa lotusrot. Mina frysta , färdigskivade lotusrötter är köpta på Coop Forum i Uppsala. Jag kanske borde köpa lotuste och prova nästa gång jag handlar te. Någon som har smakat som kan beskriva smaken?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant med lotusrot. Ska prova någon gång. Tack för tipset!

Thérèse sa...

Mariannlostinline - ja det är kul att prova och kan se vackert ut i maträtter men smakar i sig inte så mycket.

Morgan sa...

Har letat efter lotusrot, ville bara tacka dig för informationen! (:

Förresten, om du vet vart man kan köpa färdiga lotuschips så meddela mig gärna!