onsdag, november 12, 2008

buy a congratulation

Jag la nyligen in en google översättare här på bloggen. Den hittas i högra spalten under presentationen av mig och min blogg. Inte för att jag tror att så många som inte kan svenska läser här men om någon enda gör det kan det vara kul om den personen förstår lite. Dessutom var det kul att se sin blogg på andra språk.

Igår träffade jag en man från USA som kärleken fört till Sverige som det brukar heta. Han hade bott här en tid så han pratade flytande svenska. Han berättade att i början när han gick och lärde sig svenska övade han att läsa texter och lyckades han inte förstå ord och meningar använde han sig ibland av gratis översättare på nätet. Alla som någon gång använt nätets olika gratisprogram för överättning vet att man måste gå in och ändra lite för en del meningar blir konstiga. Så även här på bloggen om man läser den på spanska och engelska som jag har gjort.

Amerikanen berättade för mig att han vid ett tillfälle hade lagt in meningen : Åka till IKEA och köpa en hylla och fått resutlatet buy a congratulation.

4 kommentarer:

Anonym sa...

vad kul!!Din är bättre än min!!Du kan välja olika språk!!Men det är sant att översättningen blir lite fel ibland när man använder slangord eller andra konstiga uttryck...men om man förstår innehållet,är det redan en bra början!

Thérèse sa...

Mandy - Ja det lär finnas bättre översättarprogram än dom som finns gratis på nätet. Men använder man vissa uttryck , slang eller ord som kan ha flera betydelser kan det bli konstigt. Jag har ibland översatt spanska till svenska och tvärtom via översättningar på nätet. Man får ju texten i stora drag så kan man ju gå in och ändra där man ser att det ser konstigt ut. Går ändå snabbare än att sitta och översätta utan program

Unknown sa...

HELT UNDERBART! Jag har många gånger velat visa mina icke-svenska vänner saker på bloggen och det är som sagt kul om andra iaf kan förstå sammanhanget. Den ska jag se om jag kan hitta. : )

Thérèse sa...

Sandbarnet - klicka på min så hittar du översättaren och där finns en länk du lägger in på din sida. Funkar helt okay även om språket kan bli lite konstigt ibland