torsdag, november 06, 2008

lokalsinne

Det sägs ju att män hittar inte i sin egen byrålåda men har koll på hur man hittar i stan och kvinnor är tvärtom eller något sånt. Det är naturligtvis bara gamla fördomar och för mig är det precis tvärtom. Jag har noll koll på var grejer brukar finnas hemma och skulle säkert kunna gå vilse i min egen garderob. Förut brukade jag fråga min man var olika grejer fanns och han hade alltid koll.

Däremot tycker jag att jag har ganska bra lokalsinne. Jag lär mig relativt snabbt att hitta på nya platser. Det har väl inte heller min man haft några större problem med när vi har varit ute och rest eller flyttat till nya platser. Däremot är han usel på att läsa en karta och lära sig namn på gator. Det blir mer den stora gatan som går där eller gatan där den eller den affären ligger när han ska förklara var något ställe ligger. Själv är jag väldigt duktig på att läsa kartor och lära mig gatunamn. Även om det på vissa platser i Kina var lite knepigt att stå med kartan och jämföra om tecknen på skylten med gatans namn liknade tecknen på kartan. Trodde aldrig jag skulle lära mig hitta i den gamla stadsdelen Barrio de Santa Cruz i Sevilla där jag bodde ett halvår. Gatorna är som labyrinter men det gick faktiskt relativt snabbt eftersom jag promenerade mycket. Promenader är ett suveränt sätt att upptäcka en ny stad.

Det här med lokalsinne kan verkligen variera. Jag känner en person som har så uselt lokalsinne att han går vilse i sin gamla hemby som består av 2-3 gator. Samma person bor numera i den något större staden Madrid. Irrar ofta vilse men säger att det är så man upptäcker nya platser. Han har lyckats irra runt i ett parkeringshus utan att hitta sin bil. Rapporterade bilen stulen till polisen för att sen upptäcka att han ställt den i ett annat parkeringshus. En gång irrade han länge i ett stort p-hus och var nästan säker på att bilen måste vara stulen men då visade det sig att den stod på en annan våning.

Jag har hört en berättelse om någon med ett uselt lokalsinne som besökte det gamla Sovjet. Han var medveten om att han med sin brist på lokalsinne aldrig skulle lyckas hitta tillbaka till hotellet och ryska kunde han inte heller. Så han skrev av något som stod med stora bokstäver på väggen vid hotellet och visade detta för några taxichaufförer. Taxichaufförerna nickade alla instämmande och körde vidare. Han blev mer och mer frustrerad men på krokiga vägar och något underligt sätt lyckades han ändå till slut ta sig tillbaka till hotellet. Senare fick han också tag i en språkkunnig person som tittade på det han hade skrivit. På lappen stod det: Leve den nya femårsplanen!

Jag har en släkting som är helt hopplös. Hon har bott större delen av sitt liv i Stockholms innerstad men går ständigt vilse i Stockholm ibland till och med i den del av stan där hon bott i 25-30 års tid. I sitt jobb som journalist med en hel del resor och intervjuer är hennes dåliga lokalsinne ibland ett problem men inom släkten brukar det leda till en hel del skämt.

Varför är det så stor skillnad på människors lokalsinne? En del människor kan ha rest hur mycket som helst och bott på olika platser men ändå har dom uselt lokalsinne. En del bor hela sitt liv i en mindre stad och kan fortfarande gå vilse där. Andra lär sig hitta som om dom var infödda på en ny plats.

Om man har dåligt lokalsinne borde det inte gå att träna upp det på något sätt? Det borde väl finnas knep och handböcker i sånt? Liksom det borde gå att lära sig hitta i sin garderob eller läsa en karta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lokalsinne - det är en världslig sak.

/ Niklas (fd Hans Ångest)

Thérèse sa...

Niklas - det är sant , det finns viktigare egenskaper men lokalsinne är onekligen praktiskt ibland och går troligen att träna upp på något sätt

Anonym sa...

Inom pedagogiken talar man ibland om att människor har olika slags "intelligenser", t ex språklig, matematisk osv. Rumslig eller spatial förmåga är en sådan.
Jag tror att en del dyslektiker brukar ha problem med den rumsliga förmågan, lokalsinne och även höger - vänster, läsa kartor osv.
För den som har dessa svårigheter går det säkert att lära sig några knep, annars får man väl be andra om hjälp helt enkelt.
/Anna S.

Thérèse sa...

Anna - intressant. det finns säkert knep. Jag hörde en gång på radion om knep för att träna sitt minne. Inte skriva handlarlistor när du går till affären bland annat och försök föreställa dig dom varor du ska handla på ställen där dom normalt inte finns så ska du lättare kunna komma ihåg dom. T.ex du ser framför dig sockerpaketet på trappan , brödet i soffan , apelsinerna i badkaret eller vad det nu kan vara. har aldrig testat själv men enligt någon minnesforskare ska det vara effektivt