När jag var i tonåren var tågluffning väldigt populärt. Jag har liksom många andra i min ålder köpt interrail-kort och varit ute och rest runt i Europa i en månad och sovit och ätit på så billiga och sunkiga ställen som möjligt. Nu är ju iallfall inte västeuropa särskilt billigt att turista i längre. När jag i tonåren var i länder som Spanien och Italienvar det mycket billigare än i Sverige , idag betalar man ofta svenska priser eller mer. Vilket ju inte precis gynnar den som reser med en liten budget
På senare år har tågluffandet fått stark konkurrans av lågprisflyg och backpacking i Asien. När jag tågluffade fanns det bara ett interrail-kort som gällde för hela Europa. Senare gjordes det om och delades upp i olika zoner och blev rejält mycket dyrare.
Nu vill tågbolagen i Europa ändra på det här och göra om interrail-kortet. Zonerna ska försvinna och man ska kunna köpa "Global"-kortet som gäller för nästan hela Europa. Det är bara Albanien och länderna i före detta Sovjet som inte är med. I fallet med Albanien är det inte så konstigt, de har nämligen ingen persontrafik på järnvägarna.
En annan nyhet är "Interrail One Country pass". Kortet gäller bara i ett valfritt land så man kan till exempel ta lågprisflyg till Spanien eller Turkiet och sen resa runt där.
För den som vill vara ute kortare tid eller kanske inte vill åka tåg varje dag finns "flexikortet". Kortet berättigar till 8 eller 10 resdagar under en 22 dagars period.
För första gången finns det möjlighet att åka interrail i första klass.
Här finns alla priser för dom olika interrail-korten
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Aha, vad bra! Interail var verkligen billligt pâ den tiden. Och känslan av frihet var helt underbar, att man bara kunde ta tâget vart som helst och ändra sina planer, slâ sig ihop med andra man träffade osv.
Zongrejen gillade jag inte alls.
Ska titta pâ länken, tack för den1
Anna - haha en till som har tågluffat hör jag. Jag gillade också det där med att man kunde ändra sina plaer och ta tåget precis dit man ville. Det är ju inte riktigt lika billigt som på våran tid och många av länderna är också mycket dyrare nu.
Det finns ingen övre åldersgräns som jag tror det gjorde när jag köpte interrail-kort.
Man kanske skulle göra ett nytt försök.
För några år sen åkte den då 3 åriga sonen , hans pappa och jag tåg från Sevilla till Köpenhamn. Det var faktiskt mysigt och gick utmärkt med ett så litet barn fast en person jag träffade på allvar tyckte att jag skulle köpa starka sömnmedel och hålla sonen nersövd hela resan.
Vi gjorde ju några längre stopp också bl.a i Madrid , San Sebastian , Paris och Köhl
Jag ska också kika på länken... Är supesugen på tågluff, men det känns ju som om det blir såååå dyrt!
Johanna - skaman resa i västeuropa blir det väl lätt ganska dyrt tyvärr. Man behöver ju inte vara ute en hel månad , man kanske kan hålla sig till östeuropa som väl fortfarande är billigt. Alternativt kan man ju kombinera tåggluff och soffsurfa så har man gratis logi.
Jag tågluffade inte (alldeles för rädda föräldrar :-)), men däremot har jag åkt mycket tåg. Som 15-åring åkte jag från Stockholm till Rom 36 timmar har jag för mig att det tog och som 18-åring, Stockholm-Bryssel (det tog 24 timmar). På våra senaste utflykter har vi bara åkt tåg. Både till Venedig och till Pyrenéerna. Att åka nattåg med barn är ett jätteäventyr.
Tolken - håller med om att tåg är jättebra med barn. I Europa (där Sverige också ligger men jag tänker främst på centraleuropa nu) är tåg ofta ett av dom bästa sätten att ta sig mellan städer. Man kommer direkt in till centrum och slipper stå i kö för att lämna in och få ut bagage.
Hej, jätte kul tråd! Jag undrar lite om hur det fungerar att tågluffa i portugal och spanien. Vad bör jag tänka på? Vilka tåg kort bör jag ha? Mvh Erik.
Skicka en kommentar