lördag, februari 17, 2007

Aloo gobi och andra indiska maträtter

I månadens inlägg i januari som handlade om kulturkrockar skrev jag lite om min tid i en indisk by. Byn som hette Sundapur ligger i södra delen av delstaten Rajasthan inte så långt från staden Dungarpur. I en kommentar under det inlägget fick jag tipset att lägga ut recept på Aloo gobi , en indisk gryta som jag lärde mig laga i byn och som blivit en favorit jag ofta gör hemma. Ett jättebra tips för mat är ju alltid trevligt att både skriva och läsa om.

Eftersom jag bodde och levde i en familj i byn åt jag all mat tillsammans med dom. Under lite mer än en månad i Indien åt jag enbart indisk mat utan att tröttna. Tyvärr smakar inte indiskt lika bra här hemma som innan jag åkte till Indien. Men visst går det att hitta suveäna indiska restauranger även i Sverige. Gillar man som jag kryddstarkt och vegetariskt är indisk mat en verklig favorit.

Familjens mat lagade av kvinnorna på en liten murad lerugn med öppen eld på golvet. Här tillagades verkligt delikata rätter och varje måltid bestod av flera olika rätter som serverades på ett stort plåtfat med fördjupningar i. Det fanns inga bestik utan man åt med en bit chapati dvs. ett runt platt osyrat och till varje måltid nybakat bröd.

Dom få ord jag lärde mig på bagri den lokala dialekten av hindi har med mat att göra. Fast jag vet att vackert hår heter asall ball.

Den enda mat jag hade lite svårt för var skålen med ris som varje dag serverades till frukost. Trots att jag verkligen älskar ris och i synnerhet indiskt basmatiris hade jag svårt att få ner det på morgonen. Fast jag är dålig på att få i mig någonting ätbart överhuvudtaget på morgonen. Jag har svårt att förstå att så många av mina landsmän glatt äter gröt , fil , müsli och berg av grova mackor till frukost. Då har jag mycket lättare att förstå spanjorer som ofta nöjer sig med en kopp kaffe och eventullet en liten brödbit.

Till lunch serverades ofta lite mindre mat som en sorts indiska piroger med stark fyllning av bland annat potatis och ärtor eller pakoras.


samosas

Pakoras har jag ofta gjort hemma och det är mycket enkelt och går snabbt.
Man behöver olika grönsaker som skärs i bitar. Man kan i stort sett välja vilka grönsaker som helst som man tycker om. Så behöver man kikärtsmjöl även kallat gram och rismjöl. Det brukar inte vara något problem att hitta i större och mer välsorterade butiker med utländsk mat.
Man blandar 3/4 gram med 1/3 rismjöl och vatten. Smeten ska vara ungefär om sockerkakssmet i konsistensen. Salta lite och doppa en grönsaker i smeten. Stek eller fritera. Servera med ris och någon god sås eller ät som det är med en kall sås till. Jag har sett indier sitta och doppa pakoras i ketchup och det är en helt okey kombination.


pakoras

Till middagen fanns alltid dal vilket är en soppa av linser eller bönor. I min familj åts alltid en tjock soppa med linser , tomat , vitlök , diverse starka kryddor. Den var mycket god.
Ofta fanns några stekta grönsaker som till exempel stekta bitar av paprika, aubergine eller okra.
Även stekta chilis var populära.
En underbart god grön röra som bestod av bland annat koriander och chili serverades ofta.
Olika grönsaksbollar kallas kofta och är både goda och populära , serveras oftast i någon sorts sås. Channa masala är kikäror i en kryddstark sås ockå mycket gott och vanligt.
Nästan varje dag serverades Aloo gobi som ordagrant betyder Potatis blomkål. En personlig favorit som jag ofta lagar hemma.

Eftersom det inte fanns kokböcker i byn har jag bara fått inredienserna beskrivna på ett ungefär. Precis som i receptet på pakoras ovan får en som är intresserad prova sig fram.

Till Aloo gobi behövs några potatisar , ett blomkålshuvud ,en lök , 1-3 tomater , en god currypasta min personliga favorit är curry vindaloo, vatten och salt

Hacka löken och fräs den i olja i en stor kastrull eller gryta. I Indien använder man gärna jordnötsolja eftersom det påstås ta fram kryddornas smak bättre än annan olja. Jag använder oftast olivolja nä jag gör det här hemma. Inte helt indiskt men det fungerar.
Ha i önskad mängd av currypastan och låt fräsa med en stund. Skala och hacka potatis och låt den fräsa med en stund, cirka 5-10 minuter. Rör om då och då. Man brukar säga 1-2 potatisar per person. Man får prova sig fram men 4-6 stycken normalstora är ganska lagom till att blomkålshuvud.
Dela blomkålen i buketter och låt dom steka med någa minuter. Hacka tomaterna och ha i grytan. Späd med lite vatten och eventuellt salt eller buljong. Koka under lock på svag värme tills potatis och blomkål är mjuka.


aloo gobi

Till indisk mat serveras naturligtvis ris , chaval på hindi. Indiskt basmatiris. Basmati är det mest använda riset i Indien. Basmati betyder väldoft på hindi. Basmatiris är lätt att få tag på i svenska livsmedelsaffärer och är enligt mig det absolut godaste riset. Ännu godare blir det om man tillagar det på typiskt indiskt vis som jag lärde mig av kvinnorna i min indiska familj. Det kan verkar lite omstädigt men är absolut värt det för riset blir så mycket godare.

Det här blir ungefär 4 portioner.
Tag 3 deciliter basmatiris och häll i en kastrull , häll på vatten och rör eller gnugga lite lätt på riset , vattnet blir då grumligt. Häll av vattnet och häll på nytt och upprepa tills vattnet är klart. Låt då riset ligga i blöt i någon minut (2-3 minuter kan vara lagom) häll sedan av riset i en sil. Låt det rinna av och torka i silen. Lägg sen tillbaka riset i kastrullen och häll på 5 decieliter vatten eller buljong och eventuellt lite salt. Vill man lyxa till det extra mycket kan man fräsa riset en kort stund i lite olja , utan att det tar färg, innan man häller på vattnet. Koka på svag värme under lock i ungefär 15 miuter. Lyft locket och pressa i saften från några citronklyftor eller en lime. Ta sedan av kastrullen från värmen och låt den stå cirka 5 minuter innan det serveras. Det blir otroligt gott och det blir snabbt en vana att tillaga riset på det här sättet.

Här finns mer att läsa om indisk mat och här är en jättebra sajt fullspäckad med fakta och tips om Indien

4 kommentarer:

Anonym sa...

Blogga mer om Spanien, älskar allt med landet!:D

Thérèse sa...

Jove - jo det blir säkert en hel del Spanien , ja har ju bott där , pratar spanska , har spanska och latinamerikanska vänner och kan lande bra så det är lätt och roligt att skriva om.

Fast det finns ju väldigt många andra spännande länder som jag har besökt eller vill besöka som jag också ill skriva om.

Pumita sa...

Jag älskar verkligen indisk mat. Synd att det inte blir av att göra det oftare hemma. Chapati är inte så svårt att fixa heller. Har gjort det nån gång i ugnen.

Thérèse sa...

Pumans dotter - indisk mat är jättegott. Jag är också dålig på att göra det hemma.
Jag tycker det kan vara knepigt att få till indiskt , kinesiskt , thailändskt och annan asiatisk mat lika bra hemma som på restaurang.
Fast det kanske är en vana. Jag försöker gärna laga asiatiskt hemma , med variernade framgång ;)