torsdag, februari 15, 2007

Gästbloggare: Niklas (Fd Hans Ångest) Eftersom vegetarianer ofta är ena riktiga klåpare på matlagning...

så skall jag hjälpa hugade veggos att lyckas i köket!

Tyvärr har jag ofta uppmärksammat att många vegetariska rätter inte ter sig särskilt spännande och inbjudande.

Det förefaller som om många - på grund av att maten som utbjuds de facto är vegetarisk - tror sig vara befriade från att tillsätta en passande kryddkomposition, eller att säkerställa rättens konsistens. Som exempel på detta
kan jag nämna när jag blev bortbjuden på fest och och den houmos som serverades var torr och smaklös...

Houmos som
kan vara så förbaskat gott!

Men vet att Houmos kräver rikligt med olivolja för att bli krämig - den ska inte vara torr!!! Och glöm inte att krydda!!!

Ett annat exempel är linssoppa.

Varför har linssoppa så dåligt rykte???

Jo, för att den ofta tillagas med nonchalans... En gång när jag och några kompisar hade en spelning i Järna bjöds vi på den efterstundande vegetariska festen. Houmosen var så trist och linssoppan vattnig och smaklös...

Nedan följer ett recept på en linsoppa av röda linser. Röda linser behöver inte ligga i vatten innan kokning - och behöver dessutom bara kokas i cirka tio minuter. Jag har bjudit Therese på denna soppa, och hon blev överförtjust!

Varsågoda ni klåpare! Detta
kan ni inte misslyckas med! Soppan är billig, lätt att göra samt mycket "matig" och mättande.

Niklas (fd Hans Ångest) recept på linsoppa:

Hacka två normalstora gullökar, samt hacka (inte pressa) två vitlöksklyftor. Fräs de båda sorters lökarna i olivolja i en stor kastrull. Mot slutet av detta lökfräsande: Låt två matskedar curry, två matskedar spiskummin samt cirka en halv, eller upp till 3/4-dels tesked chili fräsa med löken i ca tio sekunder.

Tillsätt 1.2 liter vatten. Häll i fyra deciliter röda linser. Släng i fyra grönsaksbuljongtärningar.

Koka upp och låt koka i cirka tolv minuter - tills linserna är mjuka.

Tillsätt två halvliterspaket (d v s en liter sammanlagt) med passerade tomater samt en konservburk (400 milliliter) med kokosmjölk. Jag föredrar "Blue dragons" kokosmjölk!

Pressa ned saften av en lime. Låt limeköttet göra saften sällskap!

Värm upp och rör om ibland, så den inte bränns vid i botten.

Servera! Se upp, den
kan vara varm... låt den svalna en aning - då blir den mer smakrik.

Den blir ännu godare dagen efter!

Du behöver inte tillsätta salt - tillräckligt med sälta finns i buljontärningarna.

Lycka till!


Bilden är från Barajagjohannas blogg

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, vad skådar mitt norra... - en favorit i repris!

Thérèse sa...

Nikls - absolut , idag blir det linssoppa för tredje dagen i rad för min del. Jättegott ;)
Du får gärna skriva fler gästinlägg

Anonym sa...

Jag tycker det verkar vara för lite kött i den där linssoppan. Några bitar choritzo eller annan god korv skulle inte vra fel att ha i.

christel sa...

Intressant blogg! Och jag håller med om att linssoppa är underskattad! Hur gott som helst och kostar inte många kronor-perfekt studentmat!

Thérèse sa...

Anonym - nej , nej , nej den här soppan är för god att förstöra med kött ;) Fast i Spanien är bitar av choritzo ganska vanliga i linssoppan.

Christel - den här soppan kan jag verkligen rekommendera , både god och billig. Perfekt studentmat.
Gör man den med en aning mindre vatten och krosasde tomater istället för passerade får man en god gryta som passar bra att äta till ris eller som den är.