onsdag, februari 21, 2007

kollektivtrafik

Nadia har skrivit ett bra och intressant inlägg om kollektivtrafiken i Chiles huvudstad Santiago.

I storstäder över hela världens är trafiken ofta ett stort och växande problem. Alla som sttit i bilköer i Stockholm , Madrid , Paris eller någon annanstans vet hur irriterand det är. I Madrid , Stockholm och Paris precis som i dom flesta europeiska storstäder finns en bra utbygd och väl fungerande kollektivtrafik. Så är det inte alltid utanför Europa och definitivt inte i fattiga länder


bilkö i Paris

Stora trafikproblem är ju också ett stort miljöproblem. Inte minst i fattiga länder. Man kan ju vid varje andetag känna hur förorenad luften är i många av världens storstäder.
På 90-talet framhölls Curitiba i södra Brasilien som ett föredöme när det gällde att göra en stad i ett fattigt land miljövänlig. Curitiba satsade på en miljövänlig och effektiv kollektivtrafik , sopsortering och en del annat. Jag har inte följt debatten om Curitiba så mycket men har förstått att stades miljövänliga image senare har blivit i frågasatt. Om kritiken är befogad eller inte vet jag inte.


Rickshaw i Dehli

När jag för några år sen besökte Indiens huvudstad Dehli tyckte jag att stans trafik var hemsk och avgaserna låg som en dimma över hela Dehli. Det kändes i halsen när man andades hur smutsig luften var.
Min kompis som besökt Dehli ganska ofta och hade släktingar i stan sa dock att det var en oerhörd förbättring. Några år tidigare hade luftföroreningarna varit väldigt mycket värre.
Jag fick veta att sen en tid tillbaka kördes alla rickshawor och bussar i stan på etanol. Vilket drastiskt hade förbättrat miljön.

När jag var där höll man på att bygga tunnelbana i centrala Dehli. Den bör ju vara klar idag. Tunnelbanor är ju ofta ett smidigt sätt att ta sig fram under storstädernas bilköer.
Just Dehlis tunnelbana var ganska omdebatterad när jag var där. En del kritiker menade att det var en dyr lyx som bara dom rika och medelklassen skulle kunna använda. Pengarna man slängde ut på tunnelbanebygget borde i stället gå till olika projkt för Dehlis många fattiga.

Personligen tycker jag att investera pengar i en tunnelbana verkar ganska vettigt. Däremot kunde Indien gärna satsa dom pengar dom lägger på kärnvapen på sina fattiga istället.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan absolut inte fatta varför Parisbor envisas med att åka bil. Det är köigt, knökligt och frustrerande. Och dessutom har Paris fantastiskt bra kollektivtrafik. Jag cyklar eller åker tunnelbana.