fredag, februari 23, 2007

soffsurfa jorden runt



Både DN och Aftonbladet liksom diverse bloggar har uppmärksammat fenomenet "couchsurfing" eller soffsurfing.

Couchsurfing är ett sätt att övernatta gratis på en soffa i någons vardagsrum. Helst ska man också ha en egen soffa att låna ut. I både DN och Aftonbladet berättar personer att dom rest runt i flera länder utan att betala ett öre för logi. Ett ovillkorligt krav är dock att man skriver in sig enligt ett formulär på hemsidan www.couchsurfing.com och att man identifierar sig med sitt kontokort. Sedan har man tillgång till soffor över hela världen.

Idén kommer från Casey Fenton i New Hampshire , USA som 2003 skulle resa till Island. Han ville inte sova i ett trist och dyrt hotellrum utan mailade 1500 isländska studenter och frågade om dom hade en soffplats. På köpet fick han många vänner i Reykjavik men också idén till coachsurfing.

Enligt hemsidan Coachsurfing.com är idag drygt 171000 medlemar i över 200 länder anslutna. Deltagande surfare presenterar sig med ålder, sysselsättning, intressen, filosofi, filmer, musik, böcker, resor och vitsord från folk de träffat genom couch­surfing. Det är ju ett spännande sätt att lära känna lokalbefolkningen , kanske få nya vänner och att resa billigt.

Jag gillar konceptet och skulle absolut kunna tänka mig att prova både att sova på någon annans soffa när jag är ute och reser. Att ha en långväga gäst som sov på min soffa några nätter skulle vara trevligt. Däremot är jag lite skeptisk till att registrera mitt kontonummer på hemsidan.
Man har ett liknade system som e-bay med referenser , vittnesmål och betyg. Dom vanligaste problemen som uppstår är att personkemin inte stämmer. Stölder och eller att råka ut för något annat otrevligt verkar i princip inte förekomma. Enligt hemsidan är systemet säkert.

Här kan man läsa mer om hur det fungerar med säkerheten och vilka säkerhetsmetoder man använder.

Inga kommentarer: