lördag, maj 02, 2009

Ryss-dag och lite Mao

Mitt enda besök i Ryssland är en resa till dåvarande Leningrad i dåvarande Sojvet någon gång i slutet på 80-talet. En väldigt rolig resa för stan var vacker och vi besökte massor av fina platser men en väldigt turistisk resa där man betar av sevärdheter. På något sätt har Ryssland ändå lockat och jag har länge drömt om besök i Moskva och att åka transsibiriska järnvägen. Men än har jag inte kommit iväg.

Idag har jag däremot haft en ovanligt rysk dag. Först lunch med en bekant som just har åkt transsibiriska och jag fick höra en massa kul historier men vi pratade väl mer om Kina än Ryssland om jag ska vara ärlig. Blev ännu mer sugen att åka transsibiriska efter detta och jag måste komma iväg till Beijing någon gång.

Sen var jag bjuden på en fest där det serverades borstj (rusk röbetssoppa) och blinier (ryska plättar) och en oanständig mängd vodka. Maten var otroligt god men jag fick skippa vodkan för jag skulle köra och hämta barn som skulle hem och nattas. Bilkörning , barn och vodka är ingen vidare kombination. Så det blev ett kort festbesök , men mycket trevligt ändå.

En annan sak som jag hann med före festen var att visa mina två exemplar av Maos lilla röda på kinesiska som jag köpte på en marknad i Guangzhou för några år sen. Att jag köpte två beror väl mest på envisa försäljare och varför jag överhuvudtaget har Maos lilla röda på kinesiska som jag inte kan ett ord av är väl också ett resultat av försäljares svada. Dock har jag läst den på svenska för många år sen men jag blev inte så imponerad , ganska svamlig bok. Hur som helst så avslöjade min kompis som kan kinesiska att mitt ena exemplar av Maos lilla röda inte var den boken utan citat och dikter av mao. Inte för att jag kan läsa den ändå men kul att veta vad man har för saker. Enligt min kompis var Mao väldigt duktig på detta med dikter och anses i Kina som en stor poet.

Men nu måste jag komma i väg på transsibiriska snart. är så sugen. Tills dess får jag laga borstj. Det är ju väldigt gott , enkelt och billig. Rekommendera.

Inga kommentarer: