tisdag, maj 26, 2009

Burma och studentprotester

Jag har fastnat i en bok om Burma. Jag läser om studentprotesterna 88 som slutade i ett blodbad och tvingade många i exil eller i fängelse. Nyligen hade vi alla åter fokus på Burma då munkarna protesterade. Dom deltog för övrigt även i studentprotesterna 88. Men även dessa slogs ner , folk fängslades och försvann. Jag hoppas något ska hända igen i Burma för den brutala regim som styr landet kan inte sitta för evigt. Just nu har dom fängslat oppositionsledaren Aung San Su Kyi för att hon tog emot besök under sin husarrest. En husarrest hon suttit i över 12 år. Besöket var en amerikan som simmat över en sjö till hennes villa och fick övernatta där då han var trött och matt.

Just att studenter protesterar är inget nytt. I maj 1968 protesterade franska studenter så häftigt och med stöd av vissa fabriksarbetare att Frankrike befann sig i total anarki. Lite förenklat beskrivet.

Studentprotesterna i Frankrike spreds till andra länder och här i Sverige ockuperade studenterna i Stockholm sitt kårhus under några dagar på hösten.

I Spanien blev diktatorn Franco orolig att likande protester skulle inträffa så han flyttade Universidad Autonoma till en plats norr om Madrid. Idag ligger universitetet vackert med stora gräsmattor mellan byggnaderna men detta var från början för att studenterna inte skulle kunna bygga barrikader. Läser att man idag gjort samma sak i Burma. I den största staden Rangoon låg tidigare universitetet i dom centrala delaran men nu har man flyttat ut det till förorten.

Nu är det här inte någon jämförelse. Frankrike och Sverige var demokratier 1968 men Spanien var det inte. Dock har man idag en väl fungernade helt vanlig västeuropeisk demokrati men universitetet ligger vackert i Madrids norra utkanter. Burma har dock varken demokrati eller studentprotester just nu men rättegången mot Aung San Su Kyi kan kanske få folk att gå ut på gatorna igen. Fast det är också begripligt att människor inte vågar protestera mot en så brutal och maktfullkomlig regim som den i Burma. Men jag hoppas i framtiden kunna besöka ett fritt och demokratisk Burma. Tror det är ett spännande land men idag när Aung San Su Kyi och hennes demokratirörelse uppmanar till bojkott av landet känns det inte som jag skulle vilja resa dit. Fast dit vill jag , någon gång , till ett Burma där presidenten heter Aung San Su Kyi och inte Than Shwe.

2 kommentarer:

Erica sa...

Det är det här jag gillar så skarpt med dig och din blogg. Allt från citronkärnor till politik. Tack!

Thérèse sa...

Erica - tusen tack , känner att min blogg ofta är rörig numera. När jag bodde i Spanien hade den liksom en röd tråd på ett annat sätt , spanskt vardagsliv.