måndag, maj 04, 2009

sömn och mat i olika länder

OECD har gjort en undersökning om livstilen i olika industriländer. Jag tycker sånt är otroligt kul att läsa. Det framkom att fransmän ägnar mest tid åt mat och sömn. Dom som i snitt nio timmar per natt och ägnade över två timmar åt måltiderna. Även om jag aldrig bott i Frankrike är mitt intryck av landet att maten och måltiderna är otrligt viktiga.

Vidare sover japaner och koreaner minst , mindre än åtta timmar per dygn och spanjorerna kommer bara upp i 8.5 timmars sömn. Fast jag har aldrig fattat när dom sover. Siestan är officiellt avskaffad även om den finns kvar på en hel del ställen för många mindre affärer stänger några timmar mitt på dagen men på kontor och likande har man ingen siesta. Man går gärna ut och äter sent , speciellt sommartid. Middag 22-23 på kvällen är inte ovanligt även om man börjar arbeta samma tid som svenska kollegor på morgonen. I en stad som Madrid är det alltid gott om folk ute på gatorna , nästan dygnet runt och många restauranger och barer har öppet och är välbesökta. Staden kallas också "Staden som aldrig sover".

Mexikaner äter snabbast , bara en timme om dagen går åt till måltider och japaner ser mest på TV , nästan halva fritiden går åt till TV-tittande.

För övrigt läste jag i en tidning för några år sen att längst medellivslängd har man i Japan , Frankrike och Costa Rica så artikelförfattaren föreslog en kur av rå fisk , ris , rött vin och bönor för ett långt liv.

2 kommentarer:

Sara sa...

Haha, typiskt fransmän! ;)

Thérèse sa...

Sara - ungefär vad jag tänkte ;)