tisdag, maj 26, 2009

citron , oliv , chili , orkidéer och kryddor

Jag blir mer och mer intresserad av att hålla på med växter. Kanske ett tecken på att jag har blivit äldre eller så är det så att jag har grönare fingrar än vad jag har trott. För två år sen satte jag en citronkärna mest på skoj. Stod i köket och skivade citron när dottern fråga om vi kunde plantera en kärna och det gjorde vi. Nu har det blivit en meter hög buskaktig växt med taggar och knoppar vars blad luktar citron. Hoppas knopparna slår ut och det sen blir små vackra vita blommor och tänka att få egna citroner men det kanske är för mycket begärt.

För två år sen köpte jag också två små olivplantor. En dog efter några månader men den andra är numera nästan en meter och väldigt buskig men några knoppar har jag ännu inte sett till. I år har jag planterat från från chili som jag använt i matlagningen i små krukor på balkongen och dom är snart en decimeter. Tog tid innan dom kom upp men nu växter dom som ogräs. Hoppas få skörda egen chili i slutet av sommaren.

Har också både basilika och timjan i fönstret som växter som ogräs. Gjorde en stor sats hemmagjord pesto av basilikan förra veckan och tänkte slänga den men glömde och redan nu har den massor av nya blad.

Så har två av mina fyra orkidéer blommat om. Tänkte länge slänga dom för dom såg så fula och trista ut men nu hoppas jag på att dom ska blomma fler gånger. En av mina kompisar har orkidéer som har blommat om fyra gånger på två år. Hon liksom jag missköter dom. Jag glömmer vattna , vattnar direkt i krukan och ger dom vanlig blomsternäring istället för orkidénäring. Men jag har dom i genomskinliga glaskrukor med orkidéjord. Min kompis har sina i vanliga krukor i vanlig blomjord.

Men blir nästan som ett barn när ens frön kommer upp och man ser hur plantan växer dag för dag. Jag skulle gärna odla mer om jag hade mer plats. I framtiden vore en trädgård inte helt fel. En kompis som nyligen köpte hus har gått från ointresse för växter till trädgårdsfanatiker. Hon berättade nyligen att hon till och med drömmer om sin trädgård. Jag skulle gärna ha min trädgård i ett varmare land där allt växer med rekordfart och man kan odla det mesta. Fast än så länge bara drömmar och jag trivs bra i min lägenhet.

3 kommentarer:

Erica sa...

Är det här odlingsintresset bara en sak som handlar om ålder? :-) Jag tycker det är mera en grej som blivit viktigare sen jag fick barn. Tillbaka till basen på något sätt. Finns en glädje i att visa för barnen det här med liv på ett enkelt och roligt sätt. Sedan fyller det en funktion jag har svårt att sätta ord på. En vilsamhet på ett underligt sätt.

Anonym sa...

Jag tycker också att det är kul med växter. Inte för att jag egentligen kan någonting om dem, men uppskattar att ha grönt omkring mig, och gillar att besöka botaniska trädgårdar och fina parker.

Och det där att bli lite barnsligt överraskad över att något faktiskt gror som man sår, känner jag igen!

Tror att det är ett mänskligt behov att vilja ha grönska omkring sig, och bor man i en lägenhet kan man åtminstone ha lite krukväxter och det går ju att odla en hel del på balkongen. Om inte annat så blir det trevligare (och mindre sterilt) att sitta på balkongen och ta en kopp kaffe om man har gjort det lite mysigt med gröna växter och blommor och kanske sköna stolar och annan inredning.

Om man vill odla mer än vad som går på en balkong men inte kan köpa hus, kan man kanske köpa en kolonilott.

/Anna S.

Thérèse sa...

Erica - du har helt rätt , jag har blivit mer intresserad av det här med växter sen jag fick barn för det är ju med dom jag planterar frön och så kollar vi tillsammans hur det växer. Tidigare brydde jag mig inte så mycket men nu blir jag verkligen barnsligt lycklig när jag ser hur ett frö jag planterat växer. Så är det kul att äta det man själv har odlat.

Anna - Jag är också dålig på växter när det gäller namn och hur dom ska skötas och så men jag gillar att titta på växter i parker och botaniska trädgårdar och att ha vackra växter hemma. Man blir verkligen barnsligt lycklig och stolt när ett frö man satt börjar gro och när man så småningom kanske kan äta det man planterat eller får vackra blommor