torsdag, maj 28, 2009

Spanskt tema på bokmässan

Under dom tio år jag bodde i Göteborg var jag på bokmässan flera gånger. Det brukar vara kul debatter och föredrag och så brukar man alltid göra av med mer pengar än man tänkt sig. Det finns ofta så mycket roligt i programmet och är så stort så även om man tillbringar hela dagen där är det svårt att hinna med allt. Varje år har bokmässan ett tema. I år är temat Spanien och den spanskspråkiga litteraturen. Så jag är lite sugen på att ta mig till Göteborg 24-27 september om jag har möjlighet. Det finns väldigt många stora spanskspråkiga författare som är relativt okända i Sverige och dåligt översatta till svenska. Har länge tänkt skriva ett blogginlägg om dom mest kända spanska författarna får se om och när det kommer.

Ett 30-tal spanskspråkiga författare är redan klara för bokmässan. Bland annat den chilenska författarinnan Isabel Allende , Baskiens stora författare Bernardo Atxaga, Lydia Cacho och Andrés Neuman.

"Spanien har en komplex historia och den spanska litteraturen är minst lika komplex. Här finns politik , kärlek , hat , rädsla och stora känslor" säger Marti Manen från Cervantesinstitutet som är med och arrangerar det spanska temat.

Har man levt en tid i Spanien och lärt känna en del av den spanskspråkiga litteraturen blir man förvånad att så många stora och väldigt lästa författare är totalt okända i Sverige och kanske inte ens översatta. Är man intresserad av att lära känna fler spanskspråkiga författare men inte känner att spanskan räcker till för att läsa dom finns dom ofta översatta till engelska. Ska försöka skriva ett inlägg om dom största och mest lästa spanskspråkiga författarna så småningom , men det känns lite svårt att välja , vilka får man absolut inte glömma?

Läs mer om bokmässan och vilka författare som kommer här

4 kommentarer:

magister nyman sa...

Själv läser jag inte spanska, i alla fall inte böcker. Men en spanjor som finns översatt till svenska och som jag tycker är riktigt bra är Antonio Muñoz Molina. Jag har läst Fullmåne, som kan ses som en deckare, fast en mycket bra sådan, och den utmärkta romanen Den polske ryttaren.

Almudena Grandes bok Lulu är en erotisk klassiker som också kan rekommenderas.

Thérèse sa...

Magister Nyman - Jag ska erkänna att nu när jag inte bor i Spanien läser jag bara då och då böcker på spanska, ganska sällan faktiskt...
Antoni Muñoz Molina har jag läst och gillar men tack för det andra tipset. Ska låna Lulu nästa gång jag är på biblioteket. Boktips är alltid uppskattat

Nadia sa...

Jag brukar gå på Bokmässan så gott som varje år men var inte där förra året vilket jag ångrar starkt. Nu när temat är spanskspråkig litteratur känns det förstås extra angeläget att gå.
Hör av dig om du behöver sällskap på bokmässan :)

Thérèse sa...

Nadia - åker jag till bokmässan i höst så ska jag absolut höra av mig. Vore jättekul att ses där och särskilt när det är spanskt tema