måndag, maj 04, 2009

Peoples beer

Ett spanskt par som jag är bekant med skulle åka på en jobbresa till Sverige. Eller mannen skulle på konferens , frun följde med för hon var nyfiken på Sverige. Dom hade bestämt sig för att flyga till Köpenhamn och ta sig över bron och hyra en bil och bila upp till Mälardalen där konferensen skulle hållas. Dom ville se lite av landet. Men eftersom planet landade sen eftermiddag eller tidig kväll så hade dom bokat ett hotell i en väldigt liten stad i södra Sverige några timmars bilresa från Malmö. När dom kom fram och hade installerat sig på rummet så bestämde dom sig för att gå ut och äta. Klockan var runt tio på kvällen , en normal spansk middagstid. Den lilla staden låg tämligen öde och dom passerade flera stängda restauranger men till slut hittade dom en liten pizzeria som fortfarande var öppen. Dom beställde varsin pizza och en flaska vin. Den unga svenska tjejen som jobbade på pizzerian sa "We don't have wine we only have peoples beer". Ok , då tar vi öl istället sa spanjorerna. Peoples beer? Vad kan det vara? Ordet betyder ingenting på spanska ens om man översätter det till Cerveza del Pueblo".

I Spanien finns alkoholfri öl och sen bara öl. Den är inte indelad i styrka och någon folköl har ingen hört talas om. Mina spanska bekanta tyckte iallafall att folkölen smakade som vilken öl som helst. Pizzerian höll egentligen på att stänga så dom gick snabbt efter att ha ätit sina pizzor och druckit sin peoples beer.

Dom tänkte att det kanske finns någon öppen bar eller likande där vi kan ta ett glas vin innan vi går tillbaka på hotellet. Det var en vardagskväll och den lilla staden låg helt öde , ingen bar eller restaurang verkade öppen så dom gick tillbaka till hotellet. På vägen passerade dom en öppen mack. Där kan vi ju köpa med oss en flaska vin och ta ett glas hemma på hotellet tänkte dom. För i Spanien är det inga problem att köpa vin, sprit och öl på mackar.

Dom gick in och bad om en flaska vin. Det var tydligen väldigt roligt för både dom två som jobbade där och den enda kunden började skratta. Nåt vin kunde dom inte få köpa där men dom sålde också Peoples beer. Det skippade mina spanska bekanta och gick tillbaka till hotellet.

Nu är det här ingen partsinlaga mot Systembolaget utan mer en berättelse om en kulturkrock. Jag har inget emot Systemet , tvärtom jag tycker deras utbud är fantastiskt och jag dricker så lite och så sällan att jag inte har några problem att planera mina inköp efter deras öppentider. Samtidigt skulle jag inte bli ledsen om öl och vin fick säljas på ICA och Konsum. Men det spelar heller ingen roll att det inte säljs där.