lördag, maj 02, 2009

Carla och nakenbilder

Jag läste det här och blev minst sagt undrande. Även om jag och Carla Bruni är vänner på facebook för hon ville bli det så känner jag henne inte alls. Vet inte ens om det är den riktiga Cala jag är vän med. Men varför har man hundratals nakenbilder liggandes hos ett gammalt ex? Speciellt om man är presidentfru eller känd på något sätt. Även om jag inte är presidentfru skulle jag tycka det vore obehagligt om ett ex hade hundratals nakenbilder på mig i sin byrålåsda. Jag kan till och med erkänna att jag aldrig har hållit på och tagit nakenbilder med någon pojkvän , man eller sambo jag haft. Frågan har aldrig kommit upp. Men visst vill man det är det väl okay men varför låta exet ha dom kvar när det tar slut?

Tidigare har man väl inte i Frankrike granskat presidentens kärleksliv på det sätt man gör nu. Jag får känslan av att Sarkozy och Carla Bruni verkar ganska speciella. Jag kan väl tycka att presidentens kärleksliv är en privatsak som inte media behöver rota i. När Clinton och Lewinsky hade ihop det pluggade jag i Sevilla i Spanien och där var man helt oförstående till att han skulle hängas ut och be om ursökt för att han hade en älskarinna. När Göran Persson var statsminister så skilde han sig och gifte om sig. Något som knappast är politiskt utan borde vara en privatsak. Skriv gärna om fifflande politiker och dom som vänder kappan efter vinder och fattar märkliga beslut men om dom har älskarinnor , skiljer sig eller gifter om sig borde det knappat vara ett politiskt intresse utan mer en familjeangelägenhet.

Carla är väldigt vacker men verkar lätt skum. Jag kanske skulle ta och skriva till henne på facebook och fråga om nakenbilder och förhållandet med Sarko. Dom är ju minst sagt omaka men det är ju inte helt ovanligt att man faller för någon som är ens motsats har jag hört.

5 kommentarer:

Sara sa...

Haha, minst sagt skum... I FRankrike är hon känd för att vara lite flowerpowerbohem (fast en stenrik sådan) och äktenskapet med Sarko ryktas vara en personlig ambition hon haft länge, att bli frankrikes första dam!

Anonym sa...

Jag tycker att det är ganska fjantigt att deras äktenskap får så stort utrymme i media, på vilket sätt är det intressant för utomstående? Likadant med paret Obama. Det handlar mer om image, än något som egentligen är av intresse för någon annan. Media har t ex skrivit spaltmeter om vilken hundras familjen Obama skulle skaffa sig, sådana saker är bara tramsigt och totalt irrevelant för andra än de själva. Och när det gäller fruarna så skildras de mer som ett kuttersmycke, ett vackert bihang till en framgångsrik man, än som egna individer med något innanför pannbenet. Det som skrivs handlar om hur de klär sig och hur de ser ut... Sådant retar jag mig på. En man till en kvinnlig president skulle knappast skärskådas utseendemässigt och tidningarna skulle inte skriva en enda rad om hur han klär sig eller ser ut!
/Anna S.

Thérèse sa...

Sara - Jag vill egentligen inte tycka så här för jag vet att väldigt omaka par kan falla för varandra och bli lyckliga men jag kan inte låta bli att känna att deras äktenskap är aningens skumt och för personlig vinning för båda mer än kärlek , men nu var jag dum.

Anna - Jag håller med dig jag retar mig vansinnigt mycket på att en presidentfru i vissa länder ses som en del av sin man , hon ska inte jobba och inte vara politisk men gärna vara ett kuttersmycke , klä sig snyggt och syssla med välgörenhet. Även barnen och hunden ingår i rapporteringar om familjen. Frun , barnen och hunden borde ju kunna ha ett liv utanför rampljuset med vanliga jobb eller vad dom nu vill göra. Jag tror inte att en skild eller ensamstående man (eller kvinna) skulle kunna bli president i USA eller Frankrike. I paketet måste det ingå en lycklig familj eller åtminstone ska dom spela lyckliga. Jag är faktiskt glad att vi inte har såna krav på våra statsministrar. Göran Persson skilde sig , var ensamstående en tid och gifte om sig under sin tid som statsminister. Han tillhör inte mina favoriter men hans privata relationer har faktiskt inget med hans politik eller hans roll som statsminister och där har jag nog dom flesta svenskar med mig, Det är inte så hemskt om statsministern är ensamstående eller skild eller blir det under sin period som statsminister , visst blir det tidningsnotiser men inte så stort ändå. Det är ju tämligen vanligt bland alla andra i befolkningen så varför inte statsministern? Även om en separation alltid är jobbig så är det ändå en personlig tragedi och har inte någon politisk relevans lika lite som vilken hund en president eller statsminister väljer att köpa.

Anonym sa...

Läs Rien de Grave av Justine Levy - finns en mycket underhållande beskrivning av Carla. Hon "stal" Justines man.

Annars tycker jag att du jämför fel. President är inte samma sak som statsminister. De har olika roller. I Sverige har man kungafamiljen och man skriver minst lika mycket om dem som man skriver om Sarko&Carla, vilka har - till skillnad från kungen&family - faktiskt åstadkommit en hel del i sina liv. Visserligen har presidenterna i USA och Frankrike makt, men en massa representation de måste göra tillsammans med sina fruar görs i Sverige av kungen och drottningen.

Frankrikes premiärminister heter Fillon och är inte skild, men Jospin var definitivt skild och omgift.

Och Carla jobbar ju, hon släppte en skiva för bara några månader sen.

Thérèse sa...

Anonym - Du har helt rätt , president är statschefen och motsvarar en kung i en monarki. Även i Sverige där skilsmässor är vardag skulle en skild kung nog väcka en del uppseende tror jag. Ja , jag vet att Carla jobbar. Tycker det är bra att hon har ett eget liv och inte är presidentfru. Gillade faktiskt några av hennes tidiga låtar men har inte hört något från nya skivan