måndag, maj 18, 2009

hemmagjord pesto

Jag har odlat basilika i mitt fönster och alla som gjort det vet att basilika växer som ogräs. Så idag köpte jag pinjenötter och peccoriniost (ska väl egentligen vara parmesan) och gjorde en helt fantastisk hemgjord pesto. Det är ju så enkelt , går så fort men blir så mycket godare än den man köper så det borde jag göra oftare. Blev ganska mycket så jag lär leva på pesto den här veckan. Pesto är bra för det fungerar till så mycket mer än bara pasta. Idag gjorde jag och barnen varma mackor med pesto och tomatskivor på. Kanske inte den nyttigaste middagen men ibland så...

Min basilika var stor som 2-3 krukor man köper i affären. Den mixade jag med 70 gram pinjenötter , två vitlökar, 1 chili som jag tagit bort kärnorna på (peston ska jag inte vara stark och mycket av styrkan i chilin sitter i kärnorna) ca 150 gram ost och olivolja tills det blev lagom konsistens kanske 1.5 dl. Blev helt gudomligt gott. Försökte ta en bild men då såg det mest ut som ett oaptiligt grönt klet trots att den blev väldigt vacker i färg och konsistens.

Jag tror man kan prova sig fram med olika varianter som t.ex mer eller mindre vitlök , mer chili eller utesluta det samt kanske lite oliver , soltorkade tomater , kapris eller annat man gillar. Man kan nog också variera ostsortern man använder. Jag ville ha parmesan , mina barn ville ha feta så vi kompromissade med peccoriniost som är en italiensk smakrik hårdost gjord på fårmjölk.

Även om ingredienserna kanske inte är det billigaste man kan handla så blir det ganska mycket pesto och den är dryg , det räcker med lite på varma mackor , pasta , i salladsdressig , såser , som tillbehör till grillat eller vad man nu tycker. Det är så mycket godare än den färdiga peston man köper och så enkelt att göra.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Mums va gott! Kanske skulle man hälla lite gödning på öterväxterna där hemma eller ta mina 3 påsar basilikafrön och kasta ner i en jättekruka. Då skulle man kunna göra massa god pesto : )

Nadia sa...

Jag brukar ha valnotter i min pesto istallet for pinjenotter, det blir jattegott det med.

Anonym sa...

Jag har aldrig provat på att odla basilika själv, har trott att det är svårt att få det att gro, men jag har kanske haft fel för mig. Pesto är ju jättegott, och basilika går ju åt om man äter mycket pasta!
/Anna S.

Thérèse sa...

Sandbarnet - gör det , det blev jättegott och jag har massor av god pedsto kvar

Nadia - det låter också gott ska jag absolut prova , jag har haft cashewnötter ie en gång och det blev gott

Anna - JHag har aldrig haft svårt att få basilika att gro och växa , den växer som ogräs men vill ha rätt mycket vatten. Om man inte har tålamod att vänta på frön kan man köpa en kruka i affärens grönsakasdisk och plantera i en större kruka det brukar växa snabb toch bra , har gjort det många gånger.