fredag, maj 15, 2009

ta körkort

Jag är körlärare ibland. Det är inte första gången. Jag var lärare när min ex-man tog körkort och nu kör jag med en kompis. Kan inte påstå att jag är världens bästa lärare utan det är mer så att dom fått/får åka runt med mig och öva det dom lärt sig på körlektionerna. Blev aldrig osams med ex-mannen och har ännu inte blivit det med kompisen vilket sägs vara vanligt när man övningskör ihop.

Det är ganska längesen jag själv tog körkort men redan då tyckte jag det var dyrt , besvärligt och tidskrävande men framför allt dyrt. Få 18-åringar tjänar så mycket att dom har råd att betala sitt eget körkort och inte alla föräldrar har råd att betala. En körlektion på 40 minuter kostar ca 400 kronor sen tillkommer obligatoriska grejer som halkbana och likande som är rejält dyrt. Sen 1 april har man också lagt in en obligatorisk tre timmar lång teori-lektion om alkohol och droger som kostar 700 kronor trots att det står om alkohol och droger i teoriboken och det tas upp på körskolans teorilektion. Borde faktiskt inte vara så mycket att prata om. Att man inte kör påverkad av alkohol och droger är självklart för dom flesta och dom som ändå gör det gör nog det oavsett om det finns en obligatorisk lektion om det eller inte.

Min japanska kompis har berättat att i Japan tar man körkort i skolan , i motsvarande gymnasiet. Det kostar inget för föräldrarna utan teori och övningskörning sker på skoltid. Något jag tycker vi borde införa i Sverige eller åtminstone borde det finnas som tillval på gymnasiet för dom som önskar det. För körkort är väldigt bra att ha och kan behövas om du efter gymnasiet ska söka jobb. Men det är vansinnigt dyrt att ta. Så valet att ta gratis på gymnasiet såsom i Japan borde finnas men så klart bör även körskolor finnas för den som väljer att ta körkort senare. Men måste det vara så ohyggligt dyrt? Jag är verkligen glad att jag har körkort. Tyckte det var ganska trist och segt att gå på körskola även om jag gillade mina körlärare fast på min tid tog det några månder , så gjorde man teori och körde upp och allt var klart. Fast jag kuggade på första uppkörningen och fick vänta 2-3 veckor på en ny tid då jag klarade kig. Gjorde inget särskilt utan inspektören som skulle godkänna mig tyckte jag var för osäker. Tyckte också då att det gick sjukt mycket pengar men det är ingenting mot idag. Har verkligen ingen aning om vad jag betalade för mitt körkort men kanske ca 10000 kronor totalt med tillstånd , obligatoriska lektioner, hyra av körskolans bil till uppkörning och sånt. Dessutom körde jag ingenting privat utan bara på körskola. Idag tror jag inte 10000 kronor räcker om man bara kör på körskola knappast annars heller. Så varför inte ha körlektioner som ett val på gymnasiet. Borde bli en succé.

3 kommentarer:

Erica sa...

Jag tänker på framförallt dom som inte har föräldrar med ekonomiska möjligheter. För att alla skulle få möjlighet, borde alla få chansen att få ta körkort i skolan.

Thérése Johansson sa...

Hejsan! Sökte på google om "onödiga babyprylar" och hamnade på ett av dina inlägg från 2007! Lite kul faktiskt :) Är nybliven förälder o tycker det finns så galet mycket konstiga grejer. Tänkte bara säga att jag gillade inlägget, o samtidigt fråga om det är okej att kanske citera lite av det du skrivit där i min blogg?
Mvh,
Thérése

Thérèse sa...

Erica - precis , ett körkort är jättedyrt och alla föräldrar har inte möjlighet att betala ändå behövs det ofta för att söka jobb och på många platser i Sverige är det svårt att bo utan körkort.

Therese - ha ha , det har jag glömt att jag skrev. Självklart får du citera ;) Håller med om att det finns mycket onödiga babyprylar. Kanske borde jag skriva ett nytt inlägg om detta.