tisdag, maj 19, 2009

Kung Björns Hög



Jag är historienörd som lever en stor del av mitt liv i det förflutna. Eller stor del är väl överdrivet , det är något som familjen och vissa vänner påstår. Men min familj klagade ofta på att varje gång vi var ute och reste var dom var tvungna att åka och titta på någon ruin eller något annat. Fast dom överdriver lite. Jag åkte ofta själv och tittade på ruiner.

Uppsala där jag bor nu har mycket historiska saker att titta på. Många väldigt kända platser som slottet , domkyrkan och gamla uppsala högar. Men det finns också väldigt sevärda och intressanta platser som är lite mer okända. Straxt väster om staden ligger naturområdet Hågadalen som för längesen var en vik av Mälaren. Här fann viktiga bosättningar tidigt. Man kan lätt ta sig till Kung Björns hög eller Håga Högen som är en 3000 år gammal gravhög. Kung Björn ligger dock inte där för han ska ha styrt i Håga på 800-talet. Dock osäkert om han verkligen funnits eller är en mytisk figur. Men vid det som idag kallas Håga By finns en utgrävd stormannagård från den tiden kung Björn skulle ha levt på platsen. Nära Hågahögen finns en vacker skeppssättning dvs. en grav där stenblock placerats ut i form av ett skepp. Just Hågahögen är ca 10-12 meter hög och 45-50 meter i omkrets och syns vida omkring. I området finns en fornborg från järnåldern, flera mindre gravar och många skålgropar eller älvkvarnar som dom heter med ett vackrare namn.

Här finns också både skog och betesmark för kor , får och hästar. Grunden från åtminstone två gamla torp känner jag till. Det är vackert och värt ett besök men väldigt dåligt skyltat för den som söker mer information om fornborgar , skeppsättningar och gravhögar. Man får läsa på innan och skaffa sig en karta så man vet var man ska leta.

Posted by Picasa

Utsikten från Hågahögen

6 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Tack för nostalgikicken! Jag var på utflykt med lekis till dessa högar någon gång när jag var mellan 4 och 6 år ung.

Thérèse sa...

Cliff hanger - aha , jag var där i helgen med dottern och malde på som den värsta historieläraren , tror hon blev rätt less. Hon frågade om det var Obelix som lagt stenarna vid skeppssättningen.

Anonym sa...

Visst är det kul med historia! Och jag har alltid tyckt att det varit kul att besöka olika historiska platser och sevärdheter, det kittlar fantasin och ger också lite perspektiv på tillvaron. Tyvärr har jag inte besökt Uppsala högar eller platsen som du skriver om. Kanske någon gång i framtiden...
/Anna S.

Thérèse sa...

Anna - Ja det är verkligen jättekul och kittlar fantasin , Uppsala Högar och Kung Björns hög kan båda rekommenderas.

GreatBonFire sa...

Fint att du hittat Hagahogen! Jag vaxte upp i Uppsala, och bjornshog ar ett av mina absoluta favoritstallen. Jag bodde i stabby i manga ar och brukade ga dit for att meditera, vilket det ar en helt perfekt plats for! Jag tror att det finns en valdigt god anledning varfor den ligger dar den ligger, for man mar ju bara sa jvla bra bara av att sitta pa den!
Den historiska biten ar bara ytterligare ett plus. Historie nerd som jag ju ocksa ar!
Jag blev glad over att hitta den har bloggen!!

Kung Bjorn sa...

Högen är tyvärr nedsliten och avstängd för tillfället.. även för fåren. Renovering pågår.
Här finns lite fler bilder av Hågadalen & kung björns hög