fredag, maj 29, 2009

sushi

Sushi tillhör en av mina favoriträtter och nyligen har jag hittat en av dom bästa sushirestauranger jag någonsin ätit på , ett stenkast från där jag bor. Ett ganska långt stenkast förstås men ändå. Förutom att det är otroligt gott är det också vackert och hälsosamt. Idag hoppas jag få till en sushilunch. Har nog goda chanser för han jag ska äta lunch med är också förtjust i sushi.

Posted by Picasa


Eftersom jag är vegetarian blir det veg.sushi för min del men fiskvarianten ser inte heller så dum ut. Jag har ju ibland tänkt att jag ska börja äta fisk men det har inte riktigt blivit så. Har man som jag inte ätit kött eller fisk på 22 år är det rätt knepigt att börja och jag trivs ju bra som vegetarian , är frisk och har bra värden.

Posted by Picasa


Posted by Picasa


Den vanligaste och godaste drycken till sushi är grönt te. Oftast japanskt sencha te. Men på den här restaurangen serverades genmaicha som är ett japanskt grönt te med rostat ris. Tesorten som används kallas bancha och är billigare och inte lika hög kvalitet som sencha. Det rostade riset påstås ta bort en del av bitterheten hos teet av lägre kvalitet. Enligt min japanska kompis har genmaicha av tradition varit något som arbetare och fattigare har druckit i Japan medan rika och högutbildade i större utsträckning höll sig till sencha. Jag gillar båda sorterna men måste jag välja så är sencha snäppet godare. Det rostade riset som är det bruna på den suddiga bilden nedan ger teet en ganska speciell smak. Hade en kompis på besök igår och bjöd henne på genmaicha. "Hela köket luktar ris och det smakar som att dricka kräftspad" var hennes första omdöme men efter en kopp gillade hon det mer och mer och tog om flera gånger.

Posted by Picasa


 
Posted by Picasa


Stället som jag tycker har Uppsalas absolut bästa sushi har också en mysig traditionell japansk inredning. Dessutom är personalen väldigt trevlig. Så om någon har vägarna förbi Uppsala och vill äta riktigt god sushi rekommenderar jag Yukikos på Norbyvägen 65. Det är några kilometer från centrum men väl värt en omväg. Det är lätt att hitta och ta sig dit med bil , buss , cykel eller en längre promenad. Jag har hört rykten om att prins Carl-Philip ska gilla stället och vara en regelbunden gäst när han är i stan. är det sant så har han god smak.

 
Posted by Picasa


Stället har också en liten butik där man kan köpa japansk mat och dryck och det man behöver för att tillverka sin egen sushi. Något japaner aldrig gör enligt min japanska kompis som blev förvånad över det stora intresset hos svenskar att göra egen sushi. Jag har ännu inte provat att göra min egen sushi men tänkt på det i många år och hoppas det blir av någon gång. Fotot blev ganska dåligt men jag köpt med mig genmaicha te (te med rostat ris) och misosoppa när jag var där förra veckan. Dom säljer även den märkliga japanska blandningen cider och mjölk på burk. Smakar ungefär som söt kolsyrad mjölk men har en mer vattnig konsistens. Ingen höjdare men inte äckligt heller. Kanske praktiskt att kunna köpa färdigblandat så slipper man hålla på och blanda själv.

2 kommentarer:

Erica sa...

Sushin så så god ut! Tycker det är så gott. Enkelt att ta med också.

Lisa Christensen sa...

Åh, sushi! Blir alldeles sugen... Jag gjorde min egen "mamma-sushi" när jag var gravid och vi bodde i London. Det var faktiskt inte alls svårt och det blev jättegott!