tisdag, maj 05, 2009

KK

Jag läste det här om någon tjej som blivit kär i sitt kk och det går ju absolut inte. Jag måste erkänna att jag känner mig gammal. Jag kan förstå poängen med ett kk. Vore ju trevligt att ha någon att ringa efter om man vill mysa lite ungefär som man ringer och beställer hem en pizza. Fast ändå inte. Blir det inte jobbigt i längden? Om det bara handlar om sex utan känslor är det så kul då? Har inte sex mycket med känslor att göra? Varför bestämma med en kompis att man är kk , vill man verkligen ligga med sina kompisar?

Men nu känner jag mig gammal och trist. Kanske är det jättebra att ha ett kk. Men det verkar vara en ganska ny grej. Jag har aldrig själv haft ett kk och känner nog ingen som haft det. Däremot vet jag att det inte enbart är en svensk företeelse. Även i Spanien lär det förekomma. En ung spanjor kan ha en novia dvs, flickvän som han tar hem och presenterar för familjen. Men han kan också ha en amiga , vän som han roar sig med men aldrig skulle presentera som flickvän. Sen kan han självklart ha en amiga som bara är en kvinnlig vän och inget mer.

Det här är dock inget jag själv upplevt i Spanien. Vaken när jag var yngre och pluggade där eller när jag som äldre bodde där med man och barn. Jag har haft många goda spanska manliga vänner men dom har alla varit stadgade med fruar, sambos eller mycket seriösa flickvänner.

Men ni som läser får gärna göra mig klokare. Varför vill man ligga med en kompis och inte blanda in känslor? Är det inte svårt att fortsätta vara kompisar efter kk-perioden är slut och en eller båda träffat någon? Får man inte lätt känslor för varandra om man förlustar sig i sängen regelbundet?

Jag är ingen moralist så jag är inte emot fenomenet men tycker det känns en smula obegripligt även om det så klart vore trevligt att ha någon att ringa när man känner sig ensam. Fast samtidigt tycker jag att varför kan han då inte vara en pojkvän som jag umgås med även utanför sängen. Är man kompisar , trivs ihop och ligger med varandra har man inte en relation då? Om inte varför? Men som sagt jag har dålig koll på den här grejen som sägs vara populär bland yngre. Fast det kanske bara är snack. Så måste jag poängtera att jag tycker folks sexliv är deras ensak och så länge ingen far illa och allt är frivilligt tycker jag alla ska få göra vad dom vill i sängen. Eftersom jag aldrig provat kanske jag skulle gilla det här med kk men det är ju ingen som kommer med förslaget och skulle det vara det är det tveksamt om jag skulle nappa tror jag. Kanske bara inskränkthet från min sida.

8 kommentarer:

Erica sa...

Är det inte så at vi ofta strävar efter tat få det mesta möjliga med minsta möjliga insats. KK verkar ju vara ett sånt fenomen. Man vill ha sex, men mer regelbundet, på ett tryggt sätt utan att för den delen satsa något. Funkar det så är det väl ok för inblandade, men jag tror inte jag skulle vilja ha det så. Så tomt (från mitt perspektiv)

Anonym sa...

jag tänkte precis som dig när jag läste detta...fattade inte riktigt meningen med det hela...Jag föddes kanske på en annan planet!Men nu märker jag jag att det finns flera som tänkte likadant!Då känner man sig lättad!

Johanna sa...

En del av mina kompisar har KK. De flesta är dock inte bra kompisar med sina KK, utan antingen är det någon kompis kompis eller något ragg man träffat ute.. de är singlar, men vill ha sex.. och de känner sig attraherade men vet att de inte skulle passa som ett par/ någon av parterna är inte redo (många tjejer framförallt nöjer sig med det lilla killarna erbjuder dem... dvs. sex).. Och det är väl både enklare och förhoppningsvis säkrare att ha en KK än att dra hem nya ragg efter varje krogrunda.. :)

KARLAVAGNEN sa...

Nä, jag hajar inte heller vitsen med det hela. Men är det inte lite en spegling av hur samhället är idag?
Inget ansvar, ingen som orkar eller vågar investera i känslor eller ansvar.

barajagjohanna sa...

Jag tror inte att det är så vanligt att man är nära kompis med sin kk. Snarare kanske det är mest någon som man har sex med, men inte har något förhållande med.

Och ja, det är klart att sexet blir mycket trevligare när det är känslor inblandade!

Johanna sa...

(En liten fråga out of the blue bara.. exakt vad betyder uttrycket "hacer el sueco"?)

Erica sa...

Nu saknar jag dig Therese! Har våren tagit fatt idig? Vill gärna höra mer av dina tankar och funderingar och erfarenheter! :-)

Thérèse sa...

Erica - jo så är det nog.

Mandy - skönt att någon håller med , tyvärr verkar inte alla killar jag träffat vara inne på samma linje men får väl leta någon annanstans eller låta bli leta

Karlavagnen - tror absolut du har en poäng där

Johanna - ok men även om man inte är nära vänner måste väl förhållandet blir konstigt i längden klart det är bättre med känslor inblandat.

Johanna - Spela dum eller göra sig mer korkad än man är betyder det

Erica - det var för fint väder , jag hade för mycket annat att göra och inga idéer så därför blev det en liten paus i bloggandet men det var inte medvetet