onsdag, februari 13, 2008

Alla hjärtans dag

Jag tog en tur på stan. Nästan överallt skyltas det med Alla hjärtans dag eller Valentin. Man ska köpa presenter till sin älskling , fira med romantisk middag , få eller ge blommor och chokladhjärtan eller spetsunderkläder. Sitta och pussas , krams och mysa och ge varandra komplimanger. Med rätt person kan det naturligtvis vara mysigt med romantiska middagar och att ge och få presenter , blommor, chokladhjärtan, komplimanger , pussar och kramar. Men måste det vara på en speciell dag? Det känns som om den här dagen har blivit så kommersiell.

När jag var tonåring firades dagen knappast alls i Sverige. Jag tror firandet har kommit igång ordentligt dom senaste 10-15 åren. Nu är till och med mina barn medvetna om dagen och det pratas om det i skolan och på förskolan. Jag kan faktiskt inte komma på att jag någonsin har firat den här dagen på något sätt med någon gammal pojkvän. Fast jag är inte helt säker , kan ha förträngt firandet. Vet ju att jag fått presenter, blommor och choklad av gamla pojkvänner men kan inte minnas om jag fått det just på Alla hjärtans dag.

Eftersom jag inte kommer att bli bjuden eller bjuda på romantisk middag eller få några presenter eller blommor känner jag nästan för att bjuda in mina singelkompisar på fest. Vi kan fira Alla singlars dag och naturligtvis ha mycket roligare än alla par som äter middag.

Nu blir det ingen Alla singlars dags fest heller för min del men jag kan fira med en ordentlig dusch eller ett bad. Jag ska nämligen ta bort stygnen efter min operation. Så länge jag har haft dom har jag inte kunnat dusch höger knä vilket innebär lite trixande vid duschning. Så kommer jag säkert att få teckningar med hjärtan som det står mamma i av mina barn. Det är egentligen en mycket finare present än blommor och choklad.

Jag surfade runt lite för att kolla vem Valentin var men det verkar oklart. Flera olika kristna martyrer med namnet Valentinus från 200- och 300-talet är dokumenterade, även om nästan ingenting konkret är känt om dem. Kopplingen till romantik och kärlek uppkom först under medeltiden och uppstod möjligtvis genom en folklig föreställning om att fåglar i mitten av februari sökte och fann sin partner. Detta inspirerade pojkar och flickor att fundera på vem som skulle bli deras Valentin, det vill säga vem som de skulle hålla ihop med minst ett år framöver. I 1300-talets England och Frankrike blev Valentindagen en fest för ungdom och förälskade, och parbildningslekar av olika slag var vanliga. Det var först då som helgonet som sådant började förknippas med kärlek.

Olika berättelser med romantiskt innehåll har också kommit till. Enligt en av dessa var Sankt Valentin en kristen som levde i Rom på 200-talet och fick lida martyrdöden efter att ha trotsat kejsar Claudius II förbud att viga unga par. Innan han avrättades lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktarens dotter som han var mycket förälskad i - det första Valentinkortet och ursprung till seden att skicka kort denna dag. Valentin sägs även ha haft för vana att plocka blommor i trädgården och ge dem till älskande par. Detta påstås ha givit upphov till seden att ge varandra blommor på Alla hjärtans dag.

Min japanska kompis berättade att i Japan ger flickorna choklad till pojkar dom tycker om den här dagen. En månad senare 14 mars ska pojkarna ge choklad till flickorna. Känns väldigt typiskt japanskt på något sätt att gåvor måste mötas med gengåvor. Kanske också lite typiskt svenskt.

Hoppas att ni som har någon att fira med och kommer att fira får trevligt. För att även om dagen känns lite väl kommersiell så är det alltid trevligt att göra något mysigt tillsammans med någon man tycker om. Ni som inte har någon att fira med borde börja fira Alla singlars dag. Undrar om det finns något helgon för singlar?

19 kommentarer:

Anonym sa...

I Finland kallas Alla hjärtans dag Ystävänpäivä, dvs vännens dag. Det är alltså inte en dag endast för älskande par utan man kommer även ihåg sina vänner, familj och andra man bryr sig om. Mycket trevligare, tycker jag!

-Pia

Anonym sa...

Vad intressant om historien bakom Alla hjärtans dag. Eftersom det är ALLA hjärtans dag firar jag med nästan ALLA jag älskar. Det brukar bli barn och barnbarn och vänner som gillar tårta. Det är enklast så. Nyförvärven på kärleksfronten kan ju komma och gå lite ur som helst.

Thérèse sa...

Mysinus - Det hade jag ingen aning om. Låter trevligt att vidga begreppet lite och omfatta fler än par. Visst kan även par-firande vara trevligt men måste det vara så kommersiellt

Fotbollsnördar - det låter som du har ett riktigt bra firande. Jag kanske skulle ta efter och bjuda barnen och vänner på tårta. Det är ju alltid trevligt.

Anonym sa...

Mina barn älskar att bli uppvaktade av oss på alla hjärtan. Ett litet kort eller ett ritat hjärta eller något. Självklart inspirerat av reklamkampanjer men än så länge ganska gulligt och överkomligt inom familjen. Jag har annars svårt för de där högtiderna som bara ska generera mer konsumtion.

christel sa...

Jag brukar inte fira alla hjärtans dag vidare mycket, men när jag var singel kände jag mig alltid extra mycket singel och tyckte det verkade som "alla andra" hade någon att dejta. Jag har skrivit om det japanska firande på min blogg och jag håller helt med dig - det där med gåvor och motgåvor är sååå typiskt japanskt!

Thérèse sa...

Tolken - Precis så kommer vi nog att fira. Barnen ritar till kort oss och vi till dom. Kanske lite fika och mys också men inget planerat. Mina barn gillar också Alla hjärtans dag och har pratat om att det är imorgon

Christel - Tror du har rätt att många som är singlar känner sig lite extra mycket singlar just den här dagen.

Anonym sa...

Mysinus/Pia hann före mig! :)

Annars så lät Alla singlars dag som en bra idé också!

Anna Malaga sa...

Feliz día de San Valentin! Jag hâller med om att kärlek är ett ganska brett begrepp-Förra âret gjorde sonen och jag en massa handgjorda kort med hjärtan, glitter och fjärdrar. Hur kul som helst.
Min man kallar allt "Corte Inglés Dag" och tycker att det är urtöntigt.

Thérèse sa...

Haydee - ja visst är en singelfest en bra idé

Anna - Feliz dia de San Valentin! Ha ha El Corte Ingles dagn var ett bra namn. Men det är mysigt att få en ursäkt att göra pyssel med barnen

Sara sa...

Ja, visst är det för kommersiellt, och det läggs mycket press på människor... Jag minns också med fasa hur det på gymnasiet då ens popularitet räknades i hur många rosor man fick levererade till klassrummet.

Lisa Christensen sa...

Jag brukar försöka fira alla jag tycker om, inte bara min pojkvän. Men jag gillar inte den kommersiella trenden som bara handlar om pengar (jag menar ett litet kort med en bild på ett hjärta och en björn på kostar ca 70 kr här!).

Glad alla hjärtans dag!

Anonym sa...

Vilken bra idé att ha fest för alla singlar! Jag brukar ju kalla den här dagen för "alla singlars dag". :)

Hoppas det går bra att ta bort stygnen.

Thérèse sa...

Sara - visst är det kommersiellt och det läggs mycket press på människor men samtidigt är det ju också väldigt trevligt med en ursäkt att få/ge en liten present , äta en romantisk middag och kanske dricka lite bubbel. Eller bara ha en lugn mysig romantisk kväll med den man tycker om.

Lisa - Happy Valentine! Att fira alla man tycker om är en bra idé. Man behöver ju inte köpa dyra kort utan kan göra något själv eller skicka ett kort i mailen.

Johanna - visst borde man ha en singelfest och så klart ha mycket roligare än alla par som myser...
Det gick jättebra , snabbt och lätt att ta bort stygnen. Så nu kan jag duscha som vanligt eller ta ett bad.

Cliff Hanger sa...

Jag och sambon har bestämt att inte fira denna dag eftersom det är ett kommersiellt jippo och känns påklistrat. Fast tidigare år har jag varit för svag för att motstå att köpa rosor till henne.

Här finns EN förklaring till kopplingen mellan Valentin och Alla hjärtans dag:

http://www.sinner.se/blogg/chop-chop/

Thérèse sa...

Cliff hanger - ja det känns lite påklistrat. Men samtidigt är det ju trevligt att ge/få rosor eller någon annan liten present. Du kanske kan köpa rosor till henne imorgon istället så har ni inte firat idag. Hm läste förklaringen , den var något kortfattad men säkert korrekt.

becka sa...

Darling! Min lille Mattias har börjat blogga, du bara måste läsa, sååå gulligt:-) coolagrejor.blogg.se är adressen. kram!

Thérèse sa...

Becka - Åh vad kul , det måste jag genast kika på. Tänk att han har blivit så stor att han har börjat blogga. Kul

Anonym sa...

Hej
Det är jag som är Gåsull.
Läste din tidigare blogg. Hade inget utländskt efternamn. Är ursvensk. Varför jag bytte namn angår väl ingen annan.
Fattar inte att det blev så jäkla intressant.
Ha en bra dag

E Gåsull

Pumita sa...

Jag håller med Annas man! Corte Inglés-dag! *asg* Jag är inte så mycket för det där med presenter bara för att det ska vara... roligare att uppvakta eller att bli uppvaktad en vanlig tisdag för att man är speciell. :)