torsdag, februari 28, 2008

Bloggläsare och Portugal

Jag var nyligen med om något som kändes lite märkligt en kul. Jag känner en man från Portugal. Känner och känner , en väldigt ytlig bekant sen många år och vi ses nästan aldrig är mer korrekt. Nyligen träffades vi och det visade sig att han kände till min blogg. Jag tycker det är både kul men lite jobbigt när folk jag känner läser. Långt ifrån alla mina vänner vet att jag bloggar men det är mest för det inte har blivit av att tala om än att jag vill hålla det hemligt. Min blogg har inte så många läsare och ytterst få foton på mig så att okända som läst skulle komma fram på stan är inte direkt sannolikt. Men det här var nog så nära jag kommer det.

Iallafall så tyckte min portugisiska bekant att jag borde skriva om Portugal eftersom jag varit där flera gånger och svenskar känner inte till så mycket om landet. Jag kan bara hålla med men jag har pinsamt dåliga kunskaper om Portugal också. Om man ska generalisera lite känns det inte som om Portugal uppmärksammas mer i Spanien eller spanjorer känner till landet bättre än svenskar. Har hört att det ska finnas något talesätt att "Madrid och Lissabon är två huvudstäder med ryggarna mot varandra".

Kanske blir det något om Portugal i framtiden för det är verkligen ett fint land. Huvudstaden Lissabon är en pärla. Mycket vackrare än Madrid enligt mig. Algarvekusten med sina badorter är jättefint. I inlandet finns stora odlingar av korkek och oliver som ger landskapet karaktär. Det finns många underbara gamla borgar som är som sagoslott. Staden Coimbra med sitt universitet från 1200-talet och många studenter är värt ett besök. Likaså staden Porto i norr med sin stora bro och gröna omgivningar. Här görs portvin och vinho verde det vill säga grönt vin, grönt i betydelsen ungt och ofta med låg alkoholhalt. Vinho VerdeVinet kan både vara vitt och rött och namnet "grönt" betyder snarare att vinet är ungt, till skillnad från moget ("Vinho Maduro"). Ögrupperna Madeira och Azorerana har jag hört ska vara vackra men jag har aldrig varit där.

Fado är den mest typiska musiken i Portugal. En smäktande musik om längtan efter kärlek. Alentejanosånger som är som ett skådespel där en person är försångare och cirka 20 personer svarar genom att upprepa vad den förste sjungit. Landet har en lång och rik historia och gott om intressanta platser att besöka. Fast bilkörning i Lissabon vet jag inte om jag rekommenderar. Lätt att komma in i stan men det tog väldigt lång tid innan jag äntligen lyckades komma ut några dagar senare. Mina obetalda portugisiska parkeringsböter som spanska hyrbilsfirman skrattande förvandlade till konfetti bör nog vara preskriberade i dag.

Jag har också en känsla av att man som turist klarar sig bättre på engelska i Portugal än i Spanien. Vet inte varför kanske för att Portugal har textade TVprogram och inte dubbat som i Spanien. Däremot är inte portugisiska helt lätt att förstå om man kan spanska. Kanske i text men att prata med folk kan vara knepigt.

Jag kan absolut rekommendera Portugal som resmål och jag åker gärna dit igen.

gågata i centrala Lissabon


Torre de Belem gammalt sjömärke som står vid floden Tajos utlopp i Atlanten.


25 April-bron en av flera broar som förbinder dom båda sidorna av Lissabon och går över floden Tajo.

3 kommentarer:

Pumita sa...

Tack för ett intressant inlägg! Lissabon står högt upp på min lista. Verkar vara en jättemysig stad.

Det är nog engelska som gäller... för mig iaf. ;)

Thérèse sa...

Pumita - kan verkligen rekommenderas en mycket vacker stad där det finns mycket kul att göra och gott om trevliga kaféer och restauranger. Varje gång jag träffar min kompis från Portugal som jag nämner i texten blir jag sugen på att åka dit igen. vi pratar nästan alltid Portugal eller Latinamerika där han rest en del.

Engelska är nog att rekommendera även om man utan problem kan läsa till exempel en meny på en restaurang och liknande om man kan spanska. Det blir mer obergipligt när portugiserna börjar prata. Jag har varit med om att dom förstått mig på spanska men jag har inte riktigt fattat vad dom svarat.

Unknown sa...

Hejsan, landade för ett par timmar sedan efter en vecka i Lissabon. Jag måste säga att det är synd på sätt och vis att så få svenskar väljer Portugal för sin semester. Lissabon är i mina ögon en klart underskattad stad och jag som för första gången var där är klart imponerad och längtar redan tillbaka. :)

Jag har också infödda vänner i staden och de har gjort vad de kunnat för att visa mig och min kompis staden som de själva ser den. Jag är inte allt för förtjust i alla turistfällor, specialrestauranger och sånt drygt. Klart bättre att ta strövtåg i okända kvarter och gå till restauranger och barer dit lokalbefolkningen går.

Tyvärr hann vi inte med hälften av det som egentligen finns att upptäcka och uppleva men ett par ömma fötter och en kamera full med bilder visar att vi nog fick med rätt mycket trevligt ändå. :)

Engelska funkar alldeles utmärkt och folk är klart vänliga och hjälpsamma men som du själv skriver, språket är hopplöst att försöka förstå. Jag lärde mig typ bara ett par ord och fraser på en vecka...