tisdag, februari 12, 2008

Sicko

I dagarna släpps Michael Moores senaste film Sicko på dvd. Jag missade den på bio men har nu kommit över den på ett kanske inte helt lagligt sätt.

Jag har sett flera av hans dokumentärfilmer och tyckt dom varit varierande bra men den här är verkligen sevärd. Tror det måste vara en av hans bästa filmer. Den handlar om sjukvårssystemet i USA. Första halvan av filmen får vi möta människor som verkligen har hjärtskärande berättelser. Dom flesta har sjukförsäkring men har ändå blivit nekade vård. Några har dött för att dom blivit nekade vård. Vi får bland annat möta några vars lungor skadades när dom hjälpte till som frivilliga i uppröjningen av World Trade Center efter 11 september. Även dom har nekats vård. Vi får också möta en läkare som jobbade på ett försäkringsbolag och hon berättar att den läkare som kan neka flest ansökningar om behandling via sjukförsäkringen får en bonus.

Andra halvan av filmen ger sig Michael Moore ut på resa för att jämför andra länders sjukvårdssystem. Han åker till Kanada , England , Frankrike och Kuba. Visst är hans filmer lite spektakulära och visst kan det kännas en aning tjatigt när han upprepade gånger frågar var man ska gå för att betala för vården. När han får veta att man inte behöver betala något blir han varje gång lika förvånad. Men det är småsaker. Filmen är väldigt bra och jag kan absolut rekommendera den.

4 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Vad kul, nu blev jag väldigt sugen att se den. Jag brukar aldrig bli besviken på en Moore-film, även om man förstås vet att han vrider saker ett extra varv.

Thérèse sa...

Saom - jag tycker absolut du ska se den. Jag tycker den här är en av dom bästa av hans filmer som jag har sett.

Pumita sa...

Den ligger på min "Att göra-lista", inte så högt upp som den borde, tyvärr... men jag ska absolut se den. Gillar Moores filmer.

Thérèse sa...

Pumita - du måste absolut se den!