söndag, februari 17, 2008

klaga

Det sägs att det är typiskt svenskt att klaga på allt. Jag håller nog inte riktigt med. Visst är vi svenskar duktiga på att klaga på saker men det tror jag vi delar med många andra nationaliteter. Jag tror klaga och gnälla över saker i tillvaron är en ganska global företeelse. Mina spanska kompisar är precis lika bra på det som mina svenska kompisar. För att inte tala om mina spanska grann-tanter i Madrid.

Det är säkert ganska sunt att klaga och gnälla på saker. Att vara så där himla glad och positiv till allt jämt är nog mer osunt. Iallafall ovanligt. Dessutom finns det ju så mycket att klaga på matpriser , konstiga grannar/släktingar/jobbarkompisar, politik , politiker , skatter , det dåliga utbudet på TV en fredagskväll, fel låt vann melodifestivalen , dagens mode, dagens ungdom/gamla, bibliotekets öppentider och mycket annat. Ja listan kan nog göras hur lång som helst. Men jag tror definitivt inte att svenskar klagar mer än andra.

8 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har aldrig haft bilden av svenskar som gnälliga men det kan hända att man "vädrar" mer eftersom det är svårt att säga nåt rakt på sak. Locket på så pyser det på annat håll.

Det är helt ok att vara glad och positiv, en del är det nästan för jämnan, men det ska vara äkta. Det handlar mycket om inställningen tilll saker och ting. :)

"Life is 10 percent what you make it and 90 percent how you take it" som Irving Berlin sa.

Anonym sa...

Vad skönt att du säger så, jag som kände att jag nästan behövde försvara mig för att jag gnällde i ett blogginlägg idag. ;)

Thérèse sa...

Pumita - jag har inte heller bilden av svenskar som mer gnälliga än andra. Men jag tycker ofta man har hört "det är så typiskt svenskt att bara klaga och gnälla på allt och vara negativ".

Klart jag håller med att det är trevligt att vara glad och positiv om det känns äkta.

Johanna - ha ha , jag tycker det är ganska kul att läsa blogginlägg där bloggaren gnäller och klagar på saker så du behöver absolut inte försvara dig.

Sara sa...

Jag tycker nog att svenskar och skandinaver är mycket mindre benägna att klaga än tex sydeuropéer. Jag tror att vi snarast är ganska positiva och ser ganska ljust på tillvaron... oftast. :)

Anna Malaga sa...

fem klagomàl om dagen gör dig sundare...;-) Jag är ganska glad av mig, men klaga är ju ocksâ kul ;-)

Thérèse sa...

Sara - hm , nja jag vet inte om svenskar är så där överdrivet positiva heller om man ska generalisera men vi klagar nog varken mer eller mindre än andra

Anna - precis;) Jag är nog också oftast ganska glad av mig men visst kan jag gnälla och klaga ibland.

Krokofanten sa...

Näe vet du vad! Jag har blivit en sån nedrans gnällspik sedan jag flyttade till Frankrike...
Man gnäller om allt, men jag tror att jag har kommit på varför...
Paris är en storstad och jag "râle" bara för att evakuera stress som accumuleras under dagen... Râler pour survivre helt enkelt... Gnälla för att överleva... Om jag får säga det själv så är jag iallafall en glad skit 95% an tiden och gnäller gör jag bara 20 sekunder åt gången...

Thérèse sa...

Krokofanten - ha ha , är parisare såna gnällspikar?