måndag, februari 11, 2008

Diablos danzantes de Yare

Jag har faktiskt träffat Djävulen. Han hette Jesus. Jo , det är faktiskt sant. Normalt var han förstås inte Djävulen utan hade något annat civilt jobb. Men en gång om året under den katolska högtid som kallas Corpus Christi klädde han och hans kompisar ut sig till Djävulen och dansade på gatorna i den llla staden San Fransisco de Yare ungefär 3 timmars bussresa söder om Venezuelas huvudstad Caracas.



Corpus Christi infaller i år 22 maj. Tyvärr var inte jag i stan när det var dags för dom dansande djävlarna men de finns ett museum om festivalen där man också kan beundra djävulsmasker och titta på bilder. Annars är staden inte så märkvärdig utan ett typisk venezuelansk småstad.



Jag hade tur som möte Jesus under min korta visit i staden för han var tydligen någon slags "över-djävul" eller "förste-djävul" som var engagerad i tillverkandet av masker och organiserandet av festivalen. Det jag har hört om den så verkar det vara en kul festival som säkert är värt ett besök. Stilen på danserna och maskerna har sina rötter i kultur och firande som dom afrikanska slavarna tog med till landet. Att klä ut sig till djävulen och dansa under Corpus Christi förekom i Andalusien i Spanien redan under medeltiden. Men jag känner inte till att det fortfarande förekommer i Spanien idag.



Den här typen av djävulsdanser ackompanjerade av maracas och trummor förekommer på flera ställen i Venezuela men den i San Fransisco de Yare är den största och mest kända.





Inga kommentarer: