torsdag, februari 21, 2008

Obama

Den 4 november hålls presidentval i USA. Trots att det är långt kvar rapporterar svensk media redan väldigt mycket om dom olika kandidaterna och primärvalen som hålls i olika delstater. Johan McCain tros bli republikanernas kandidat. Bland demokraterna är det mycket osäkrare. Där står striden mellan Hillary Clinton och Barack Obama och det har hittills varit väldigt jämt. Personligen har jag ingen favorit och skillnaden mellan kandidaterna tycks inte heller vara så stor. Visst vore det kul med en kvinnlig president men Obama verkar också ganska sympatisk.

På Japans västkust finns en liten stad med drygt 30000 innevånare som heter just Obama på japanska 小浜市 . Stadens styrande hoppas på Obama och att det ska ge deras stad lite gratis reklam att ha en amerikansk president med samma namn. Därför har man skickat Barack Obama några exklusiva ätpinnar i present samt stadens lyckönskningar.

Lite småroligt tyckte jag. Sen återstår väl att se vem som blir president i USA eller om staden Obama får någon gratisreklam på grund av att en presidentkandidat/president har samma nan som staden.

3 kommentarer:

Sara sa...

Nej, det är ett knepigt val... Jag stryker snabbt Mc Cain från min lista men av Obama och Clinton vet jag faktiskt inte... Om Obama vinner bör han i alla fall besöka Obama för att tacka för stödet!

Pumita sa...

Jag är inte så himla insatt i skillnaden mellan Obama och Clinton heller och vet faktiskt inte vem jag skulle välja. Orkar inte riktigt engagera mig i det. Huvudsaken är väl att det blir en demokrat.

Thérèse sa...

Sara - det borde han absolut göra

Pumita - jag har inte heller riktigt orkat bry mig trots alla rapporter om primärval. Clinton vill ju ha en allmän sjukförsäkring som ska täcka alla och det är förstås bra men jag vet inte så mycket om någon av dom. Kan inte bli värre än nu men en demokrat är nog att föredra