måndag, februari 04, 2008

svårt att skilja på myt och verklighet

Ibland har vi väl alla lite svårt att skilja på myt och verklighet. Kanske särskilt när det kommer till gamla historiska händelser och personer. Men britterna verkar riktigt usla på det , iallafall om man får tro en undersökning jag läste om.

I en undersökning som brittiska UKTV Gold gjorde trodde 25% av dom tillfrågade att Winston Churchill var en sagofigur. Fler än hälften trodde däremot att detektiven Sherlock Holmes fanns på riktigt. När man kommer till tunnelbanestationen Baker street i London är den ju full av bilder på Sherlock Holmes och jag tror man kan titta på huset där han bodde eller så är det så att det numret inte finns. Jag har dålig koll på Sherlock Holmes och det var längesen jag var i London annat än som hastigast.

47% tror att kung Richard Lejonhjärta inte har existerat. Mahatma Gandhi , slaget vid Waterloo och hertigen av Wellington hör också enligt många britter till myternas värld. 33% av de tillfrågade tror att piloten Biggles funnits på riktigt.

Kan det verkligen vara så här illa eller lyckades man fråga 3000 som har noll koll på historia? Amerikaner är ju kända för att ha dålig koll på geografi , kan det vara så att britter i allmänhet har dålig koll på historia? Nej , det vill jag nog inte tro.

2 kommentarer:

Lugnetetc sa...

:-)

Rickard Lejonhjärta är begraven i domkyrkan i Rouen. Vad roligt det är att ta dit barn, få dem att läsa på gravstenen och titta på deras ansikten! De tänker direkt på Robin Hood och vet massor om kung Rickard!

På Tjuvlyssnat såg jag en gång att en pojke sade när han kom till Kolmården eller dyl "elefanter! De finns på riktigt!" Mindre kul när det är vuxna det handlar om...

Thérèse sa...

Lugnet - ja Richard Lejonhjärta lär ha tillbringat mer tid i Frankrike än i England. Ett elakt rykte säger att han gärna ville sälja England men att ingen ville ha det.

På Spårvagnen i Göteborg hörde jag en gång en liten pojke peka på en kortväxt person och fråga om det var en dvärg och om dom fanns på riktigt.