torsdag, februari 07, 2008

sova över

När jag bodde i Madrid träffade jag några gånger ett dansk-spanskt par. Båda var i trettioårs åldern och dom hade varit tillsammans i flera år men dom var inte gifta och bodde inte ihop. Killen som var från Danmark hade jobb i Madrid och bodde själv. Tjejen som var spanjorska bodde fortfarande hemma för det är inte ovanligt i Spanien att man bor hemma upp till trettioårs åldern. Många spanjorer flyttar inte hemifrån förrän dom gifter sig. Visst börjar det speciellt i dom större städerna bli vanligare med unga som bor ensamma eller sambopar. Men fortfarande är det ovanligt särskilt om man jämför med Sverige. Stockholm lär förresten vara en av dom huvudstäder som har störst andel ensamhushåll i världen.

Att hyra eller köpa en lägenhet i större spanska städer är dyrt , betydligt dyrare än i Sverige. Fortfarande anses det nog lite suspekt att bo helt ensam även i en internationell storstad som Madrid. Sambos är absolut inte lika vanligt som i Sverige även om det på senare år har blivit vanligare i större spanska städer. Fast då är man oftast bara sambo en kort tid och gifter sig sen.

Det dansk-spanska paret jag träffade hade träffats flera år tidigare när hon var Erasmus-student i Danmark. Han hade senare fått jobb i Madrid och flyttat ner. Han trivdes väldigt bra med sin spanska familj. Men flickvännen sen flera år fick absolut inte sova över hos honom. Dom kunde träffas i princip hur mycket som helst och vara ute och roa sig sent tillsammans men sova över accepterade inte tjejens spanska föräldrar.

Kommer man från Danmark där dom flesta föräldrar liksom i Sverige låter tonåringar sova över hos pojk-och flick-vänner känns det förstås lite knepigt att en snart trettioårig kvinna man haft ett flera år långt förhållande med inte får sova över för sina föräldrar. I Sverige hade nog många tyckt det var lite underligt att någon som är snart trettio bodde hemma hos sina föräldrar. Kanske ännu mera underligt att den personen inte får sova över hos pojkvännen och rättar sig efter föräldrarna i den frågan.

I Spanien bor man ofta hemma hos föräldrarna längre än i Sverige. Många flyttar inte hemifrån förrän dom gifter sig eller flyttar ihop med någon. Även om det förekommer att man delar lägenhet med kompisar kanske främst bland studenter som studerar på annan ort än hemorten. Jag har träffat en del spanska sambopar men det är inte lika vanligt att vara sambo som i Sverige.

När jag bodde i Spanien hade jag inte så mycket kontakt med varken tonåringar eller tonårsföräldrar men jag har förstått att det är ytterst ovanligt att tonåringar sover hos pojk- och flick-vänner. Tror knappt ens det förekommer alls. Som sagt inte ens det dansk-spanska paret jag träffade några gånger fick sova över hos varandra. Trots att pojkvänner var accepterad och omtyckt av den spanska familjen.

Fast tittar vi oss omkring i världen är det nog vi i Sverige och Skandinavien som är udda. Det är nog ytterst ovanligt i dom flesta länder att tonåringar sover över hos varandra. I dom flesta länder bor man också hemma tills man skaffar en egen familj eller åtminstone en stadig partner som man planerar bilda familj med.

Nu måste man ju absolut inte sova tillsammans bara för att man är ett par. Jag vet såna som föredrar att sova ensamma men dom flesta tycker nog det är ganska mysigt att sova tillsammans då och då. Spanska parker och bänkar är också fullproppade med ungdomar som verkligen grov-hånglar kvällstid för dom kan sällan vara hemma hos varandra och hångla vilt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Svenskar tycker alltid att det är konstigt att inte få sova hos varandra, men jag umgås bara med invandrare så jag har vant mig och tycker inte att de är konstiga för det. Men det är konstigt... sådana småsaker som man gör olika kan verkligen skapa skillnader.

linabackinsweden sa...

Jag bodde själv i Spanien för ett gäng år sedan. Har starka minnen av de hånglande paren ute i parkerna och bänkarna. De var inte direkt 14-åringar heller.

Jag tycker om din blogg och har lagt en länk på min egen. Jag hoppas detta är ok med dig, annars tar jag bort den direkt. Lina

KARLAVAGNEN sa...

I Nederländerna är det ganska vanligt med att man bor ihop också. Sambo kontrakt existerar, precis som i Sverige.

Det där med att man inte får sova över hos sin partner är ju fånigt. Speciellt om det är intimt umgänge som föräldrarna är rädda för. Precis som någon sa... Parkerna i Madrid frekventeras av hånglande par på sommarkvällar. Vissa mer diskreta än andra och det är nästan värre eftersom kvällspromenerande barn familjer även finns i parkerna. Dessutom kan man ju gå hem till någon mitt på dagen. Så det där med att inte få sova över är ju bara trams, i synnerhet om personen i fråga är över 18 års ålder.

Thérèse sa...

Johanna - ja , det är nog vi svenskar som är ovanliga när det gäller sånt här. Tänkte inte på att skriva att bland många invandrare i Sverige är det också otänkbart att låta tonåringen sova över hos pojk- eller flick-vännen.

Linda - klar du får länka , alltid roligt att bli länkad. Ja visst är dom spanska parkerna fulla med hånglande par och alla är inte precis 14 år

Karlavagnen - håller med dig