måndag, februari 18, 2008

nöjen på egen hand

Trots att jag har bott i den här stan i över 10 månader nu känner jag inte fler personer än när jag flyttade hit. 10 månader är nästan lika länge som jag bodde i Madrid och där lärde jag känna ganska mycket folk. Jag har tidigare alltid haft mycket kompisar så det känns skumt att vara så här ensam. Jag har faktiskt ingen jag kan ringa och ta en fika med , gå på bio med , gå ut och ta en öl eller gå på fest med. Inte vet jag riktigt vad jag ska göra åt det heller. Blir ju inte direkt lättare att lära känna folk när jag mest sitter hemma varje kväll. Egentligen trivs jag ganska bra med att vara hemma med barnen men någon gång ibland är det kul att göra något annat. Minns knappt när jag senast var och fikade , på bio eller på fest.

Ni som brukar läsa här vet att mina barns pappa har kommit tillbaka från Madrid där han bodde ett år längre än jag och barnen. Så visst honom umgås jag ju med och det är så klart trevligt. Men nu när han är tillbaka så har jag ju alla möjligheter att hitta på mer saker för jag behöver inte vara hemma med barnen varje kväll. Ändå hittar jag inte på särskilt mycket. Känns ju inte som det är så kul att fika eller ta en öl på egen hand men jag kanske har fel. Till skillnad från i Spanien finns ju inte här små barer/kaféer där man kan slinka in och prata en stund med folk. Bio är ju helt okey att gå på ensam. Hänga på biblioteket och handla kläder och annat kan man ju också göra ensam.

Någon som har något förslag på aktiviteter som känns okey att göra utan sällskap? Tar gärna också emot förslag på hur man lär känna folk....

10 kommentarer:

Sara sa...

Det där funderade jag på när jag slutade plugga... Hur lär man då känna folk (på universitetet kommer det automatiskt).
Har funderat på kvällskurser, typ konstvetenskap eller språk, men risken är väl att man blir fast med ett gäng övervintrade akademiker? ;)

Thérèse sa...

Sara - fast övervintrade akademiker kan ju vara kul att umgås med. Går man en kvällskurs i Sverige går ju alla hem direkt efteråt och det blir inte så mycket socialt umgänge. I Spanien och säkert också Frankrike är det ganska vanligt att man tar en kaffe och pratar lite efteråt.

Anna Malaga sa...

Nationerna pâ universitetet? Eller det är kanske för yngre?
Föreningar, kanske...eller du kunde starta en klubb för hemflyttare?
Kram! Det lâter jobbigt!

Thérèse sa...

Anna - Jag tror det är ganska unga människor som är aktiva på nationerna. Jag har faktiskt inte ens satt min fot på någon av dom trots att jag betalat kårleg i över ett år.

Klubb för hemflyttande är ingen du idé, tror jag hört om såna i Norrland.

Visst är det lite jobbigt men ändå mycket bättre nu när barnens pappa kommit tillbaka från Madrid. Skaffar vi barnvakt kan vi ju gå på bio , fika och sånt eller göra saker med barnen.

Visst pratar jag med folk på jobb och i skolan och barnens kompisars föräldrar men det blir liksom inget mer än lite ytligt kallprat och aldrig att vi gör nåt kul. Jag får väl börja nätdejta eller nåt , det verkar ju populärt nu för tiden men jag känner mig lite tveksam. Inte riktigt min grej tror jag

Anonym sa...

Du kanske kan ta någon kvällskurs i något som intresserar dig? Dans, språk, konst, matlagning.. vad som helst! :)

Thérèse sa...

Johanna - jag har tänkt på det men varit lite dålig på att komma till skott. Egentligen är jag inte så sugen på kurser eftersom jag pluggar så mycket och oftast gillar jag ju att vara hemma. Vore bara trevligt att ha någon/några att fika med , gå ut med , gå på bio eller fest med eller bara sitt och softa tillsammans någon gång ibland

Sofia sa...

Kanske du kan ta kontakt och åka och hälsa på nån gammal kompis? Du behöver ju inte hålla dig i Uppsala nu när du har barnvakt o d kan va skönt att prata av sig lite o bygga på sitt sociala självförtroende.

Anonym sa...

Jag tänkte åka till Uppsala ganska snart. Säger till då. ;)

Behöver göra både reportage och personporträtt också, så känner du till någon spännande person kan du ju säga till... :)

Thérèse sa...

Sofia - jo jag har tänkt hälsa på gamla kompisar som inte bor här i stan. Får snart besök av en också. Måste bli bättre på det. Det är ju så klart alltid trevligt men det vore trevligt att känna mer folk i närheten också , såna man kan ta en kaffe eller en öl med ibland.

Johanna - kul om du kommer hit. Tar gärna en fika med dig om det finns tid. Vad har du för kriterier på en spännande person? Om du säger lite vad du letar efter kanske jag kan se om jag kan vaska fram någon.

Anonym sa...

Jag har ingen aning om vad jag letar efter... haha... men någon som har något att berätta. Vi får se, det är ett par vkr till jag mste göra intervjun, först är det reportage som gäller, får se vad jag hittar på då..