onsdag, februari 06, 2008

koll på kända byggnader



Verkligen kul att få så många kommentarer på förra inlägget med casas colgadas i Cuenca. Cuenca är en verkligt häftig stad som ligger mellan Madrid och Valencia. Nya delen av staden är inte så märkvärdig men gamla delen ligger på en smal bergskam med branta stup på tre sidor. Går man in genom stadsporten och upp genom staden är det en ganska brant vandring på trånga gator med små torg och en vacker kyrka. Gamla staden finns på UNESCOs lista över världsarv.

När jag publicerat förra bilden från Cuenca kom jag och tänka på en sak. Jag kan förstås ha helt fel och har inga som helst belägg bara en känsla. Så protestera gärna om jag har fel.

Jag tycker att både spanjorer och svenskar har bra koll på geografi. Man känner i allmänhet till vad länder och större städer ligger. Däremot har jag en känsla av att spanjorer i allmänhet har bättre koll på sitt lands kulturhistoria , kända byggnder och historiska monument. Skulle man gå runt på en gata i en spansk stad och visa ett antal bilder på kända spanska byggnader och historiska platser för slumpvis utvalda personer tror jag dom flesta skulle få ganska många rätt. Betydligt fler rätt än om man skulle göra samma sak i Sverige med ett antal kända svenska byggnader och historiska platser. Nu generaliserar jag så klart som alltid när jag skriver om hur svenskar och spanjorer är. Naturligtvis kan jag ha helt fel också , det här är bara en känsla jag har och inget jag vet.

Fast när min då 4-5 åriga dotter gick i spansk skola pratade man redan om spansk konst och arkitektur med barnen. Känns som om det är tidigare än i Sverige och att man med svenska dagisbarn/barn i lågstadiet pratar mer om vetenskap som rymden och likande än konst och arkitektur. Men jag kanske har fördomar och helt fel i mitt antagande. Vore kul med kommentarer i ämnet.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Mm, jag tror att du har rätt. Inte för att jag vet heller men har samma uppfattning. Att spanjorer kan sin historia bättre och är stolta över den på ett annat sätt än vad man är i Sverige.

Anonym sa...

Det stämmer nog som du säger att man i den svenska skolan till skillnad från den spanska pratar mer om rymden än om kulturarvet. Men är det egentligen så konstigt? Spaniens historia började när vi svenskar fortfarande var kvar i stenåldern. De har katedraler, palats, byar en masse, för att inte tala om konsten... Vad som hände under åren 1939-1975 är ju mindre kul att komma ihåg. Sverige däremot var länge ett fattigt bondesamhälle som fick sin chans 1945, när alla andra länder låg i ruiner. Det är i och med 1900-talets industrialisering som Sverige kommit dit vi är idag. I brist på annat sjunger vi de tekniska framstegens lov.

Sara sa...

Jag tror att hanna har en poäng, jag upplever nämligen samma sak i Frankrike, en stolthet och kunskap om kulturarvet - och en storhetstid - som är imponerande.

Thérèse sa...

Pumita - trevligt med lite medhåll

Hanna - jag tror absolut du har en poäng där

Sara - kan tänka mig att det är ungefär likadant i Frankrike