fredag, oktober 12, 2007

Spaniens naionaldag



Idag är det spanska nationaldagen. Den fira inte så mycket av vanliga spanjorer utan precis som i Sverige är man glad över att få en ledig dag. Affärerna är stängda och folk är lediga från jobbet. Dom festa ägnar sig inte åt några parader eller flaggviftande utan njuter av en ledig dag med familj och/eller vänner.

Spanien har haft sin nuvarande flagga sen 1785 med undantag för under republiken före och under spanska inbördeskriget (1931-39) då flaggan hade en lila rand istället för en röd lägst ner.



Spanien är verkligen regionernas land och det visar man i det spanska riksvapnet som ofta förekommer på flaggan och som finns avbildat här nedan. Ibland flaggas de även med flagga utan riksvapnet som bara är röd-gul-röd.



Uppe i riksvapnets vänstra hörn finns en borg mot röd bakgrund som är vapenmärket för Castillien. I nedre vänstra hörnet sys Aragoniens flagga med gul botten och fyra röda balkar. I det övre högra hörnet finns ett vitt fält med ett lejon vilket är kungadömet Leons fana medan det nedre ögra fältet med Sankt Mikaels gyllene kedja är en symbol för Navarra. I nedre kanten av vapenskölden finns ett granatäpple , symbolen för Granada som var det femte av dom gamla kungarikena som uppgick i Spanien. Kungahuset Bourbons vapen finner man i mitten innanför en röd ring , det föreställer tre hillebarder mot en blå bakgrund.
På sidorna om vapenskölden finns två pelare som ska symbolisera Herkules stoder som ju enligt sägnen skulle stå på varsin sida av Gibraltarsund. Inskriptionen Plus Ultra som går att läsa på banderollen hänvisar till dom gamla kolonierna bortom den Iberiska halvön. Ovanpå pelarna finns två kronor som ska föreställa kung Ferdinands och drottning Isabels kronor. Det var ju när dom förenade sina kungariken 1479 som Spanien skapades. Ovanför riksvapnet syns också en kungakrona som ska visa att Spanien är en monarki.


Columbus grav i katedralen i Sevilla

Att man firar nationaldag just 12 oktober beror på att det var den här dagen landsteg Christoffer Columbus ,eller Cristobal Colon som han kallas på spanska, första gången på amerikansk mark. Troligen på någon av Bahamasöarna i Karibien. Dagen firas också i många lände i Latinamerika och i USA och kallas där Dia de la Raza eller Columbus day. Fast förutom Spanien är det bara Ekvatorialguiena i Afrika som har nationaldag idag.

På vissa ställen i Latinamerika och USA brukar grupper för ursprungsbefolkningen demonstrera eller på andra sätt manifestera att Columbus upptäckt av Amerika inte är så mycket att fira - för dom iallafall.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag trodde dom firade det i Portugal idag också? Hej sa columbus, solen stiger... en gammal låt som jag fick lära mig på gitarr. Fast Eriksson var väl där 500 år tidigare, fast än han aldrig återvände?

Dom firar också nåt gammalt antikt på sin nationaldag, att Columbus landsteg i Amerika. Ungefär som när Gustaf Wasa red in i Stockholm.

Träffade en spanjor igår som berättade för mig följande: " -Jag tror att Spanien är det enda landet i världen där det anses fult att gå ut och vifta med den spanska flaggan. Då anses man lite som fascist." Jag kontrade givetvis med att det var ni inte ensamma om, för i Sverige är det precis likadant! Och nu när jag tänker efter så tror jag faktiskt inte att jag någonsin sett nån prytt sig eller gått omkring med spanska flaggan. Undantaget är förstås vid fotbollsevenemang då både spanjorer och svenskar glatt viftar med sin nations flagga.

Thérèse sa...

Per - 10 juni firar Portugal nationaldag men möjligen firar dom Columbusdagen också precis som många andra länder , jag vet faktiskt inte.

Både svenskar och spanjorer är dåliga på flaggviftande. Jag är inte själv så intresserad av såna aktiviteter heller om jag ska vara ärlig. Känns mest tröttsamt och konstlat