måndag, oktober 01, 2007

Burma

Jag har tänkt att jag skulle skriva något om det som händer i Burma men jag saknar ord. Jag har träffat en del burmeser i exil och kommit att gilla landet trots att jag aldrig har besökt det. Jag är också gammal nog att minnas upproren -88 som jag faktiskt skrev ett skolarbete om. Jag är ingen expert på Burma men just nu känns det som landet går en ganska mörk framtid till mötes med fortsatt militärdiktatur. Fast jag hoppas ju att jag har fel. Jag skulle gärna besöka Burma men National League for Democracy som leds av Aung San Suu Kyi har uppmanat turister att inte resa till Burma så länge militärjuntan har makten. Naturligtvis är det trevligare att besöka ett fritt demokratiskt Burma där presidenten heter Aung San Suu Kyi.

Det här blev ganska ytligt om ett viktigt och allvarligt ämne. Det gör verkligen ont att se dom TVbilder som visats dom senaste dagarna där militär skjuter rakt in i en obeväpnad folkmassa. Men det är inte så lätt att sätta ord på den ilska och förtvivlan man ser när man ser dessa bilder.


Istället för att visa bilder på protesterna som vi alla har sett i mängder dom senaste dagarna lägger jag upp en bild från den största staden Rangoon.



En bild på Aung San Suu Kyi måste naturligtvis också vara med i ett inlägg om Burma.

Inga kommentarer: