tisdag, mars 18, 2008

uteliv

Som jag skrev i ett inlägg för ungefär en månad sen så var det alltid roligt att gå ut i Spanien. Det är mer folk i alla åldrar ute och ofta inte så mycket tung fylla. Känns som det överhuvudtaget är mer fart på spanjorer när dom festar. Nu generaliserar jag förstås oerhört som jag alltid gör när jag skriver såna här inlägg.

Nu är inte Uppsala direkt staden som aldrig sover som Madrid brukar kallas. Nu går inte jag ut så mycket utan jag trivs bra med att för det mesta vara hemma och mysa med barnen. Fast dom få gånger jag varit ute i Uppsala har jag blivit rätt besviken. Minst sagt dött. Fast jag ska vara rättvis och säga att jag för ett par veckor sen tog en öl på ett ställe som verkade ganska trevligt. Jag har tidigare bott i Göteborg och det är precis som Stockholm en väldigt mycket roligare stad att gå ut i.

I Spanien liksom i dom flesta andra länder bryr sig ingen om vad du har eller inte har i glaset när ni går ut. Det är själva umgänget som är det viktiga. Dom flesta som då och då går på krogen eller fest nyktra i Sverige har säkert fått kommentarer. "Här har vi gått ut och ska ha trevligt då ska inte du sitta där och dricka Ramlösa och förstöra allt"

Jag saknar också någon form av spanska tapasbarer där man för en billig peng kan köpa dricka och lite tilltugg eller en god kaffe. Dit man ven kan ta med barnen tidigt på kvällen. Där jag bodde i Madrid fanns en sån bredvid lekplatsen där vi föräldrar i kvarteret kunde sitta ute varma kvällar och ta en läsk , kaffe , öl eller ett glas vin när våra barn lekte. På pizzerian i mitt bostadsområde finns en uteservering men det är ganska dött och snarare alkisar än föräldrar som träffas där och man dricker knappast kaffe.

Som sagt nu generaliserade jag enormt mycket men det förstår ju ni som läser här.

10 kommentarer:

Sara sa...

Eller så gör ramlösan att folk blir helt övertygade om att man är gravido. Trots att man bara inte kände för vin.

Thérèse sa...

Sara - det blir dom säkert... en gång när jag var gravido och beställde en juice på en bar fick jag faktiskt en kommentar från en okänd som stod i baren "Är du nykterist också?" det var definitivt inte han... men jag hade ingen lust att upplysa om att jag var gravido

Anonym sa...

Det är märkligt att andra människor verkar bli provocerade av att man inte vill dricka alkohol! Jag gör inte det, men kommenterar aldrig andras alkoholintag eller försöker övertala andra att inte dricka, trots det möts jag av dumma kommentarer som sårar. Varför måste andra lägga sig i varför någon annan inte vill dricka sprit?

Undrar om det är något typiskt nordiskt, att det betraktas som skumt med folk som ej dricker? Känner de att de inte kan dricka lika mycket som de hade tänkt sig från början då eller?

Anna Malaga sa...

Sânt vill jag ocksâ ha i Sverige!! Ett torg dit man kan gâ, även med barn, och sitta och ta en öl med smârätter och ha lite mysigt under varma kvällar. Nu finns det kanske inte sâ mânga varma kvällar i Sverige, men dâ sitter alla i trädgârden. Inget fel pâ det, men umgänget blir inte sâ spontant.
Jag tycker att det är kul att ha lite folk runt mig.

Thérèse sa...

Anonym - håller med , vet inte varför andra människor tycker det är så provocerande med folk som inte dricker. Samma sak om man är vegetarian vill folk gärna kommentera. Varför bry sig om vad andra inte dricker eller inte äter? Vet inte om det är typiskt nordiskt men det är ju mycket vanligare här än i sydeuropa.

Anna - håller med , visst är det trevligt att umgås i trädgårdar men ibland vill man ha lite folkliv omkring sig. Alla har dessutom inte tillgång till trädgård. Man skulle ju kunna ha såna där värmare som ibland finns på svenska uteserveringar , då kan man ju sitta ute fler kvällar. Fanns en sån på en uteservering i Sevilla där jag ibland satt , den var på när det var 18 grader för att gästerna inte skulle frysa.

Anonym sa...

Jag upplever, precis som ni säger, att det i Sverige är anmärkningsvärt om någon inte dricker alkohol. Här i Frankrike är det inte särskilt ovanligt att folk avstår, av den enkla anledningen att de helt enkelt inte gillar alkoholhaltiga drycker. Jag har i min umgängeskrets minst sex personer (varav två killar) som inte dricker just därför.

Däremot är det inte lika accepterat att välja bort kött. Jag har under mina sju år som vegetarian inte ätit en enda måltid tillsammans med andra utan att det har blivit ett samtalsämne.

Alltid provocerar man någon...

Anonym sa...

Precis det du beskriver med ett ställe där man kan ta en öl/läsk/vin/kaffe och umgås, folk i alla åldrar är nog faktiskt något av det allra bästa med Spanien. Konceptet i sig finns liksom inte i Sverige.
Vad det gäller att inte dricka alkohol kan svenskar verkligen vara helt galna. Förra året hade jag problem med yrsel under några veckor, efter ett tag var jag trött på att sitta hemma så jag gick ut på en bar en lördag ändå och beställde en cola och blev då hånad av bartendern. Helt sjukt! Jag valde att lämna stället.

Thérèse sa...

Hanna - ja det verkar vara ett svenskt fenomen att det är så anmärkningsvärt att inte dricka alkohol. Kan ju finnas hur många själ som helst att någon avstår. Varför bry sig vad någon annan inte dricker. Ha ha kul att du provocerar fransmännen genom att vara vegetarian. Tror det är mycket ovanligare i Frankrike , i Sverige är det ju relativt vanligt med vegetarianer. I Spanien är dom också sällsynta.

Anna - men fy vilken hemsk bartender. Låter helt sjukt att håna någon som beställer en cola. Bra att du lämnade stället!

stambyte sa...

Ja, jag vill också ha den där kontinentala känslan av att man träffas för att umgås, inte för att bli asfull. Det hör nog ihop med gatukulturen som finns i länder söderut (som av klimatorsaker inte alls finns här), att folk hänger mer och umgås på ett mer avslappnat vis. Här är det mer- vi ses på lördag klockan åtta, super oss fulla tills klockan tolv, går ut och dansar och sen så ligger vi bakis i våra egna soffor hela söndagen och ojar oss...

Thérèse sa...

Sara - exakt Sara , klimatet är ju förstås inte det bästa men vissa kvällar kan man ju sitta ute och umgås här också. Folk gör ju det men jag skulle vilja ha nåt ställe dit alla gick allt från barnfamiljer till pensionärer och umgicks utan att bli asfulla. Går ju att umgås utan alkohol också ;)