lördag, mars 22, 2008

skolor i Spanien och Sverige

Jag kan inte skriva något generellt om spanska skolan för dom enda skolor jag har erfarenhet av är dom som mina barn gick i , i Madrid. Båda skolorna var väldigt bra och vi som föräldrar var nöjda. Men jag är också nöjd med dom svenska skolor dom går i nu och både sonen och dottern trivs. Dottern går ju inte riktigt i skolan för hon går på 6års verksamhet som är på skolan den så kallade nollan. I höst börjar hon på riktigt.

En stor skillnad med den spanska skolan var att dom lärde sig läsa tidigare. Min dotter som gick i skola i Madrid mellan hon var 4.5 -5.5 lärde sig läsa och är faktiskt ensam om att kunna läsa bra i sin klass nu. Hon lärde sig läsa och skriva på spanska men hade aldrig några problem med att "översätta" det och börja läsa och skriva på svenska. Egentligen tycker jag nog att svenska barn borde få lära sig läsa och skriva lite tidigare för barn i 5-6 års åldern tycker ofta det är väldigt kul att lära sig nya saker.

En annan skillnad var att man på dotterns skola i Madrid hade en mycket aktiv föräldrarförening så flera dagar i veckan kunde man göra saker tillsammans med dom andra barnen och föräldrar efter skolan. Det var mycket fotboll men också pyssel och åka och bada eller besöka en bondgård. Här i Sverige verkar det inte alls särskilt vanligt att föräldrar och barn gör olika aktiviteter efter skolan. Jag förstår ju att man ofta inte har tid men ett par gånger i månaden borde väl dom flesta kunna göra något. Fast här är det nog vanligare att man går på olika aktiviteter utanför skolan. Bland sexåringarna som min dotter går med har många flera olika aktiviteter i veckan. Det är allt från fotbollsträning till konstkurs för barn.

Ingen av mina barn hade skolunifom på sina spanska skolor. Generellt kan man säga att statligt skolor i Spanien inte har skoluniform men privata har det. Fast det stämmer inte alltid. Min son gick på en privatskola utan skoluniform och dotterns spanska skola var semi-privado det vill säga halvprivat. Inte heller där hade dom skoluniform.

En annan stor skillnad var att skolorna i Madrid hade höga stängsel och lås. Inte bara nåt litet mesigt meterhögt staktet med en grind där handtaget sitter uppochner som på svenska dagis/skolor för mindre barn. På dotterns skola i Madrid fanns till och med en vakt och en skabbig gammal vakthund i en hundkoja mellan dom dubbla staketen som mest sov och såg uttråkad ut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är spanska kvinnor yrkesverksamma i lika hög grad som de svenska? I Sverige arbetar ju de flesta föräldrar, både kvinnorna och männen, så därför går de flesta barn på fritids och på dagis.

Tror att det är därför som vi inte har föräldraföreningar som anordnar aktiviteter efter skolan, många är nog för trötta efter långa dagar med skola/dagis/fritids/arbete.

Dagens familjer har nog inte så mycket tid tillsammans i vardagen, tyvärr. Många föräldrar säger att de inte hinner hjälpa sina barn med läxorna t ex, inte ens läsläxorna i första klass...

Thérèse sa...

Anonym - precis som du skriver är hemmafruar mycket vanligare i Spanien. Jag förstår att man kanske inte kan ha aktiviteter i samma utsträckning efter skolan i Sverige men någon gång ibland borde det väl gå att få ihop det. Men visst ät det så att dagens familjer har svårt att få ihop tiden och många föräldrar och barn hinner inte umgås så mycket i vardagen.

Karin sa...

Hej! Jag läste precis att du bott i Madrid och haft dina barn i skolan där. Vi kommer antagligen flytta från Hamburg till Madrid i höst och jag skulle bli så glad om jag fick ställa några frågor till dig angående detta, många funderingar som far runt i huvudet just nu :-) Min mejladress är karin@letras.se om du känner att du orkar och har tid.

Tusen tack på förhand!
Karin