tisdag, mars 18, 2008

Segovia

Dom flesta svenskar som åker till Spanien på semester åker till Medelhavskusten eller öarna (Mallorca , Ibiza , Menorca och Kanarieöarna) vilket jag kan förstå för sol och bad är verkligen mysigt. Samtidigt kan jag tycka det är lite synd för det finns otroligt vackra städer i det spanska inlandet. En av mina favoriter är Sevilla som nog kan kalla sig en av Europas vackraste städer. Även vid norra kusten finns den vackra och mysiga staden San Sebastian.

Så är Madrid så klart trevligt men det finns små mysiga städer i området kring Madrid också. En av dom mest kända för turister är den mysiga men turisttäta staden Toledo som jag verkligen kan rekommendera om någon besöker Madrid och vill göra en utflykt i närområdet. Staden ligger ungefär en timmes resa med tåg eller buss söderut från Madrid.

En annan stad som jag verkligen tycker om är Segovia som ligger cirka 9 mil nordväst om Madrid. En väldigt liten men gammal och pittoresk stad med många vackra miljöer. Segovia är mest känt för sin romerska akvedukt. Den största och mest välbevade i Spanien , nästan en kilometer lång. Staden är även känt för sitt slott, Alcazar , som Walt Disney hade som förebild när han ritade Törnrosas slott. Staden har också en vacker katedral och dom gamla delarna ligger innanför en ringmur och gatorna är trånga och vindlande. Staden ligger drygt 1000 meter över havet så vintertid kan det vara rejält kallt. Här bor cirka 50000 personer. Också den är absolut värt ett besök och det fungerar bra att göra en dagsutflykt med tåg eller buss från Madrid.


En bit av akvedukten


mer akvedukt


Alcazar i Segovia


Alcazar från andra sidan , utsikten från det höga fyrkantiga tornet är fantastisk


riddare inne i Alcazar


Katedralen och Plaza Mayor

4 kommentarer:

Sara sa...

Jag blir väldigt sugen på att resa i Spanien när jag läser din blogg! Jag känner tyvärr bara till Barcelona och Figueras (och en katastrofal semester på teneriffa, men det vill jag helst glömma), men just Sevilla har jag hört mycket om.
Madrid är ju annars en huvudstad som hamnat lite i skymundan av andra europeiska städer?

Anna Malaga sa...

Jag rekommenderar ocksâ Segovia. Väldigt mysigt att promenara i och fin katedral. Allt inom räckhâll.
Akvedukten är fantastisk!

Thérèse sa...

Sara - Sevilla och Madrid borde du absolut besöka om du åker till Spanien. Blir själv väldigt sugen på att åka till sydfrankrike när jag läser din blogg.

Anna - ja visst är det väldigt mysigt att promenera i gränderna. Akvedukten är helt fantastisk och Alcazar tror jag många barn gillar , ser ut som disneyslott och en massa riddare inuti

Isabel sa...

Hej! Kul att läsa om sin hemstad Segovia :) Helt underbar stad, jag håller med många åker till de här typiska turist orterna istället, när det finns otroligt fina städer i inlandet!