onsdag, mars 05, 2008

grisfötter mot rynkor

Nu har jag faktiskt inga rynkor än och det beror varken på flitigt användade av anti-rynkkräm eller botox. Antirynkkräm använder jag inte ens varje vecka och botox har jag aldrig provat och kommer knappast att prova heller. Kanske är det för att jag har bra anti-rynk-gener eller för att jag är vegetarian eller så är jag ännu inte tillräckligt gammal för rynkor eller något annat.

Många provar eller har provat alla möjliga medel för att slippa rynkor. Läste det här att om man äter grisfötter ska man slippa rynkor.
Grisfötter är rikt på proteinet kollagen som finns i bindväv som till exempel huden. Ämnet finns numera i flera skönhetsprodukter mot åldrande.Kollagen hjälper din kropp att bevara fukten. Ditt hår och din hud mår bättre påstås det. Fast måste det vara just fötterna? Går det inte bra att äta vilken del av grisen som helst?

Himi Okajima som driver restaurang Haka Tonto i New York har 39 rätter på menyn och 33 av dom innehåller grisfötter.
Om du börjar äta kollagen när du är 30 så kommer du att se yngre ut när du är 40 påstår Himi Okajima.

Nja jag vet inte. Grisfötter är nog inget jag någonsin kommer att äta. Tvivlar på att det smakar särskilt bra och dessutom äter jag varken kött eller fisk. Har inte en tanke på att sluta äta vegetariskt. Tror att jag heller blir rynkig istället. Ser inte så gott ut på bilden jag hittade och jag har svårt att tänka mig att man kan laga till det så det ser aptitligt ut om jag ska vara ärlig.


14 kommentarer:

Anonym sa...

Var inte så neggo - grisfötter är gott!!!

Thérèse sa...

Niklas - nja , kan inte vara så mycket mat på dom skulle jag tro. Men jag äter som du vet varken grisfötter eller någon annan del på grisen. Inga djur överhuvudtaget hamnar på min tallrik. Ett exempel du borde följa!

Krokofanten sa...

Usch jag blir hellre rynkig är äter grisfötter...

Thérèse sa...

Krokofanten - usch jag håller med. Börjar jag äta kött så kommer inte grisfötter att hamna på min tallrik

Thérèse sa...

Niklas - eftersom du säger att det är gott undrar jag om du har ätit grisfötter?

Sara sa...

Gaaaah! Nä, jag skippar nog det där.
Min farmor däremot gillade grisfötter. Och hade många fina rynkor. ;)

Thérèse sa...

Sara - min farmor gillade också grisfötter och hade precis som din många fina rynkor. Finns nog trevligare sätt att slippa rynkor om man vill det än att äta grisfötter.

Sara sa...

Och den där bilden gör ju ingenting för att sälja in denna delikatess...
;)

Anonym sa...

Ja, naturligtvis har jag det. Herredud - jag äter det varje jul!

Thérèse sa...

Sara - nej inte direkt , man blir inte så sugen av att titta på den.

Niklas - trevligt , gott och du slipper rynkor. Men varför bara begränsade till julen. En sån här delikatess bör man väl kunna njuta av året om.

Anonym sa...

Ja Therese, du har så rätt!

Pumita sa...

Jag kom just på att jag älskar rynkor! ;D

(F)läskig bild...

Anonym sa...

Ah, skämtare där!

Thérèse sa...

Pumita - håller med , varför inte ha rynkor. Hellre det än att äta grisfötter om jag måste välja. Hittills har jag sluppit båda grejerna