söndag, mars 23, 2008

Dom ligger efter oss

Nu tänker jag generalisera oerhört som jag alltid gör när jag skriver om typiskt svenska fenomen. Naturligtvis är det heller inte så allvarligt eller seriöst menat.

Jag tycker precis som många andra svenskar och utlänningar att Sverige är ett jättebra land att leva i även om klimatet kunde vara bättre. Fast i Sverige är vi absolut inte bäst på allt. Andra länder kan på många områden vara lika bra eller bättre än Sverige. Ändå finns det ibland en attityd i Sverige att andra länder ligger efter oss. Dom ska utvecklas , bli bättre och då kommer dom att komma ikapp oss. Fast även om den attityden kan finnas kvar tror jag svenskarna var mer så för några decinnier sen. Men det är egentligen inget jag vet utan bara tror. Då hade svenskarna mindre kontakt med utlandet , färre svenskar reste eller bodde utomlands och det fanns få invandrare i Sverige.

Jag förstår att dom flesta av er som läser här förstår att jag generaliserar och jag förstår att just ni inte tycker att andra länder ligger efter Sverige. Det tycker naturligtvis inte jag heller. Däremot kanske jag har spridit den myten förut när jag bloggade från Madrid och klagade på spansk byråkrati och annat i bloggen. Fast mest skrev jag nog trevliga saker om Spanien när jag bodde där. Det är ett land som är lätt att tycka om även om byråkratin kan vara si och så.

3 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Men ligger det inte en hel del i det då? Att de ligger efter oss alltså. Nu menar självklart även jag väldigt generellt, det finns gott om undantag.

Vårt välstånd gör ju att vi (direkt och indirekt) ligger före många länder på många områden. Sedan kan ju inte allt köpas för pengar heller.

Thérèse sa...

Cliff hanger - nja på sätt och vis men att dom ligger efter tycker jag inte känns riktigt korrekt att säga. Visst är vårt välstånd ovanligt i ett globalt perspektiv. Fast när jag skrev det här lite flummiga inlägget tänkte jag nog mest på andra västeuropeiska länder och man kan väl inte påstå att Norge , Tyskland , Frankrike , England ligger efter oss.

Sara sa...

Jag tror att jag vet precis vad du menar, den attityden finns. Men jag kan också känna att det är lätt att som utlandssvensk hela tiden säga "I Sverige har vi det så här...", just när vi upptäcker någonting som inte är så bra, och vi har svårare att säga "Oj, det här systemet borde vi ha i sverige också".
Och det finns många svenskar som helst undviker sjukvård utomlands för att de någonstans har fått för sig att den är medeltida; men just vad gäller sjukvård tror jag nog inte att Sverige är i frontlinjen...