fredag, mars 14, 2008

tvättråd med brasklapp

Eftersom det skrivs och diskuteras en hel del om det kommande presidentvalet i USA tänkte jag att jag skulle återvinna en gammal bild som jag hade med på min gamla blogg i april -2006. Då fick jag den i ett mail av en kompis. Det är en brasklapp instoppad bland tvättråden. Det är ett amerikanskt företag som säljer kläder i Frankrike som skrivit brasklappen och översättningen finns under bilden. Idag är inte Sarkozys popularitet på topp så kanske ett och annat franskt företag som säljer kläder utomlands har lust att stoppa in en liknande brasklapp på sina tvättråd.

En brasklapp har fått sitt namn från biskop Hans Brask som satt i riksdagen år 1517, när man beslöt att straffa förrädaren biskop Gustav Trolle och riva fästningen Stäket. Det berättades dock att Brask i hemlighet stack en lapp under sitt sigill, där han protesterade mot beslutet. På lappen stod det: "Härtill är jag nödd och tvungen". Brask menade att han blivit tvingad att vara med om beslutet.Tre år senare vid rättegången som föregick Stockholms blodbad sägs det att Biskop Brask klarade sig undan dödsdomen, genom att plocka fram sin lapp ur sigillet.



This is a clothing label from a small American company that sells their product in France.

Here's the translation of the French part of the label.

  • Wash with warm water.
  • Use mild soap.
  • Dry flat.
  • Do not use bleach.
  • Do not dry in the dryer.
  • Do not iron.
  • We are sorry that Our President is an idiot.
  • We did not vote for him.

5 kommentarer:

Sara sa...

Haha! Vilken idé! Dessutom känns det lite motståndsrörelseaktigt, att skriva meddelanden på hemliga ställen...

Thérèse sa...

Sara - ha ha , ja det har du rätt i , det känns lite motståndsrörelseaktigt. Nu vet jag inte om man verkligen kan få tag på dom här kläderna i Frankrike för det finns ju mycket fejk-bilder på nätet. Han som mailade bilden till mig för nästan två år sen är dock fransman men jag vet inte var han hittade bilden.

KARLAVAGNEN sa...

ROFL! Hahahahaha!

Anonym sa...

Kul idé! Kanske något vi kunde ta efter här i Sverige...

Thérèse sa...

Karlavagnen - visst är den kul

Anonym - ingen dum idé att ta efter det här i Sverige....