torsdag, januari 08, 2009

Kopi Luwak - "bajskaffe"

Jag dricker själv ofta och gärna kaffe. Jag är inte så kräsen när det gäller kaffe utan dom flesta sorter går ner. Brukar köpa vanligt bryggkaffe av olika märken i affären så det blir sällan några exklusivare sorter.

Världens dyraste kaffe, kopi luwak, som har ett kilopris på över 6000 kronor har jag aldrig provat. Känner mig ytterst tveksam till att något kaffe skulle vara så gott att det är värt att betala över 600o kronor kilot. Årligen produceras endast 500 kilo av det här lyxkaffet från Indonesien.

Kopi är det indonesiska ordet för kaffe och luwak är namnet på djuret som äter kaffebönorna. Det är nämligen så att det finns ett litet djur som är släkt med mungon som på natten smyger runt på indonesiska kaffeplantag och äter kaffebönor. Det påstås att bara dom finaste bönorna är goda nog för det kräsna djuret. Bönorna passerar djurets mage och tarmar och kommer sen ut den naturliga vägen. Det här ska ge kaffet dess speciella milda smak. Lokalbefolkningen samlar sedan upp bönorna ur avföringshögar som djuret lämnar efter sig. På grund av den här processen med bönorna kallas kaffet också ibland för bajskaffe. Det ska dock vara helt ofarligt att dricka.

Det går att få tag på i Sverige och på diverse nätbutiker med exklusiva matvaror. I Göteborg känner jag till en affär som säljer kopi luwak till den som är beredd att punga ut med 200 kronor för 30 gram kaffe. Jag har faktiskt pratat med en som har smakat kopi luwak som sa att det var gott men inget märkvärdigt och absolut inte värt pengarna men kul att prova eftersom det är så speciellt.

Jag drömmer inte själv om att prova kopi luwak och skulle aldrig betala så mycket för kaffe. Skulle jag bli bjuden skulle jag absolut smaka. Även om det känns lite bisarrt att bönorna har passerat matsmältningsapparaten hos ett djur så tycker jag inte det verkar äckligt eller motbjudande. Har ni smakat eller skulle ni kunna tänka er att smaka kopi luwak eller låter det bara äckligt?



På översta bilden kaffet och på den nedersta en liten luwak


Om någon är nyfiken finns här en bild på luwakens bajs fyllt med kaffebönor

9 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, det var dyrt. Jag dricker själv alldeles för mycket kaffe och visst har jag mina favoriter, men därifrån till att köpa ett kaffe för flera hundra eller tom tusen kronor. Ah näh! Jag som tyckte jag lyxade till det nör jag köpte med mitt favoritkaffe från Duka (?) ner för 80 sek - det italienska Illy-kaffet. Snacka om att ligga i lä!

Anonym sa...

Jag som trots digra försök har provat att dricka kaffe och aldrig lyckats skulle nog kanske för min kaffedrickande pappas skull köpa lite sådant kaffe. Vem vet. Men annars tror jag att sådant som anses så mycket finare än dittan eller dattan egentligen handlar om människans stora behov av att sticka ut och få vara speciell. Vi har otaliga sätt att hitta sådana sätt och det här kaffet eller pata negra skinka och dylikt är väl ett sådant sätt. Har jag råd med detta så är jag speciell. Jag menar inte att det är något fel med det, precis som det finns personer som vill köpa märkeskläder av någon anledning. Har bara funderat lite över fenomenet och inser att jag själv har en liten del av det behovet.

Lisa Christensen sa...

Skulle smaka om någon bjöd, men inte köpa. Det påminner mig om att det visst finns ett "bajsté" också ;) Hade en chilensk granne som varmt talade om ett fantastiskt te gjort på hästbajs (gräset som de bajsade ut). Om jag ej minns fel smaksattes det med apelsin också. Har dock aldrig prövat det.

Thérèse sa...

Sandbarnet - Ja , jag tvivlar på att det kan vara värt pengarna. Visst kan vissa lite dyrare kaffe vara gott men jag är inte så kräsen , fast jag fick smaka ett lågpriskaffe från Lidl för ett tag sen och det var verkligen odrickbart. Illy-kaffe har jag aldrig köpt själv men provat och kan hålla med om att det är gott. Precis som du dricker jag en hel del kaffe.

Erica - Intressant resonemang och du har verkligen en poäng. Jag tror också att man känner sig lite speciell om man har då med vissa saker som dyr mat och märkeskläder och annat. I viss mån är vi nog alla såna , samtidigt kan jag tycka det är vansinnigt att lägga tiotusentals kronor på t.ex en handväska eller klocka. En känd delikatessbutik i Paris sålde för något år sen snigelägg dyrare än kaviar. Tydligen smakade det inte så mycket har jag läst men det var dyrt och exklusivt så det sålde. Läste om en studie där människor fått dricka två sorters vin , ett dyrt och ett billigt. Alla föredrog det dyra och man hade mätt upp att hjärnas "lyckocentrum" reagerade mer positivt på det dyra vinet. Det testpersonerna inte visste var att det var samma vin i båda flaskorna. Jag tror det är väldigt mycket för ens egen skull , för att känna sig speciell som man konsumerar dyra saker. Omgivningen bryr sig inte så mycket vad mitt kaffe eller mina kläder kostar egentligen.

Thérèse sa...

Lisa - Usch det där bajstéet lät lite läskigare tycker jag. Vet inte om jag skulle våga prova. Men kaffet skulle jag absolut prova om jag blev bjuden fast aldrig köpa det själv. Tvivlar starkt på att något kaffe , hur gott det än är , kan vara värt dom summorna som det här kostar.

Anonym sa...

Jag skall absolut köpa ett trettiogramspaket, när jag anser mig ha råd!!! det låter jättespännande, tycker jag!!!

Länka till affären, så att flera kan botanisera bland godsakerna!!!!

alvan sa...

Intressant det där och jag tror också en del på att de exklusiva varorna är just exklusiva för att de finns i begränsad mängd tex.
När jag gick hotell och restaurangskolan så var det särskilt en lärare där som pratade om just dessa exklusiva varor. Det som finns i begränsad mängd blir dyrare och mer exklusivt och plötsligt blir det något för de med fet plånbok att gotta sig i. Ju dyrare, ju exklusivare... ju godare?

Jag älskar kaffe och skulle gärna prova det dock. Men att det skulle smaka så bra så att det var värt sitt pris tvekar jag dock på.
Jag har själv köpt ett kaffe för över 300 kronor, vet inte hur mkt espressobönor det var men kanske 250 g. Jamaica Blue java. http://www.tehusetjava.se/BizPart.aspx?tabId=54&prod=1190&catId=41
Men nja.. så beundransvärt var det inte. Jag blev lite besviken för kaffetokig som jag är hade jag väntat och väntat på att hitta det rätta tillfället att avnjuta detta underbara kaffe och så blev det nja.. ;-)

Nu nöjer jag mig med att köpa lite billigare bönor. Men det är ju alltid kul att testa!

Pumita sa...

Visst vågar jag testa och det skulle jag göra om jag hade möjlighet trots att tanken inte lockar egentligen.

Blue Mountain för 1500 kr/kg är ju rena fyndet jämfört med denna specialitet. Jag är ganska kräsen när det gäller kaffe men inte såå kräsen. Köper Rättvisemärkt eller hela bönor från Antigua (Guatemala). Betalar gärna lite extra för att få gott kaffe.

Thérèse sa...

Niklas - Affären i Göteborg har adressen www.extremefood.se dom säljer förutom kaffe också insekter och annat som ska ätas. Men när jag googlade såg jag även andra affärer i Sverige samt nätbutiker som hade kopi luwak. Om du köper lite så kräver jag att bli bjuden så jag kan lämna rapport här på bloggen.

Alvan - Du har nog helt rätt, finns en vara i en väldigt begränsad mängd så kan man nog lätt trissa upp både pris och efterfrågan till nivåer det faktiskt inte är värt. Men visst är det kul att prova lite dyrare och annorlunda saker ibland , synd att Blue Java kaffet inte var mer än nåja..

Pumita - Testa skulle jag göra (försöker flirta till mig en kopp av Niklas här i kommentarerna eftersom han verkar sugen att köpa) Rättvisemärkt kaffe brukar jag också försöka köpa , för mig är det inte så farligt med några kronor extra för kaffet men för dom som jobbar i kaffeproduktionen kan det vara stor skillnad på rättvisemärkt och inte. Man vill ju göra det man kan för att produkter man konsumerar har framställts så schysst som möjligt. Antigua-kaffe är väldigt gott , förut köpte jag ofta såna bönor och malde själv men på sista tiden har jag blivit dålig på det , får skärpa mig där. För nymalt kaffe doftar verkligen underbart i hela lägenheten