tisdag, juli 17, 2007

clownen Manne

Alla vi som var barn i Sverige på 70-talet minns säkert clownen Manne som iklädd trikåer cyklade framför en papprulle , spelade positiv , åkte rutschkana , pratade teckenspråk och åt banan. När det begav sig var varken min bror eller jag särskilt förtjusta i clownen Manne utan klagade när han skulle vara på barnprogrammen. Ändå tittade vi med skräckblandad förtjusning. Ungefär som vi även tittade på Staffan Westerberg och hans upptåg med strumpor , träslevar och dockor i en stor pannkaka.

Vad Staffan Westerberg gör idag vet jag inte riktigt men clownen Manne har tydligen inte lagt av utan är fortfarande ute och roar stora och små. Imorgon kommer han till Parksnäckan i Stadsparken i Uppsala och underhåller så jag ska ta med barnen och gå och titta. Det är nog med skräckblandad förtjusning jag går och tittar som vuxen också. Ska bli intressant att se vad mina barn tycker och om clownen Manne fortfarande cyklar framför en papprulle iklädd trikåer , pratar teckenspråk och äter banan. Kameran är laddad med nya batterier så förhoppningsvis kommer det foton här på bloggen efter morgondagens teaterbesök.

Som kuriosa kan jag nämna att clownen Manne är bror till Bengt af Klintberg som har skrivit böcker och haft radioprogram om moderna vandringsägner. Dessa har blivit så förknippade med honom att man ibland hör dom kallas "klintbergare". För den som inte läst hans böcker kan jag verkligen rekommendera Råttan i Pizzan , Den stulna njuren och Glitterspray. Alla om moderna vandringsägner. Jag lovar att ni kommer att skratta gott.


Bild från programmet Clownen Manne och Koko. Manne har fått arbete som clown på cirkus Belli. När han kommer dit finns det ingen där - bara dvärgens vagn och ett gammalt tält och en apbur. Ingen syns till. Men NÅGON knycker Mannes banan just när han ska börja äta upp den.....

4 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har sett Manne på stan... det är för många år sedan. Minns att jag blev så förvånad över att han hade vanliga kläder. ;) Och så var han alldeles gråhårig.

Thérèse sa...

Pumita - jaså har Manne vanliga kläder ibland ;) Nu blir jag besviken. Jag har inte sett honom annat än på TV som barn men en kompis såg honom spela positiv på någon barndag i ett köpcenter i Göteborg för några år sen. Min kompis fick lite rysningar....

Unknown sa...

Manne var ju egentligen mycket mer konstig än Staffan Westerberg. Jag har sett honom live på senare år fast tyvärr så har han inte sin cykel som får kulissen i bakgrunden att rotera: -Jag tror att jag skall cykla till teatern! utbrister Manne sedan var det dags att byta kläder och hiva sig upp i kojan. Där hittade Manne alltid en banan i en knappburk -Åhh, en banan!

Det verkar dock som att barnen av idag gillar Manne och skrattar åt hans clownkonster.

Thérèse sa...

Per - nja jag vet inte , både Staffan Westerberg och Manne var mer än lovligt konstiga. Blir nog ganska dött lopp om man ska kora den konstigaste av dom