onsdag, september 12, 2007

Gästbloggare Per skriver om amazonas djungler

För en månad sen var Per som skriver 70tals bloggen (som han tyvärr är rysligt dålig på att uppdatera) på en resa till Manaus i Brasilen. Manaus är en ganska stor stad som ligger mitt inne i Amazonas vid Amazonfloden. Jag tycker det låter som en väldigt spännande och annorlunda plats. Per har varit snäll och gästbloggar här om sin resa. Tusen tack Per! Och om någon annan har lust att gästblogga om en resa eller något annat är det bara att höra av er till mig.

Jag skulle alltså åka på konferens i Brasilien och presentera mitt arbete där. Jag fick välja på en konferens i Stockholm eller den i Brasilien, så valet var ju tämligen enkelt. För er som inte vet det så bor jag i Madrid och jag jobbar där som forskare på universitetet UAM. Konferensen hade förresten det oerhört inspirerande namnet 11’th ICFSI. Brasilien ja, då tänker man kanske mest på karneval med lättklädda flickor utmed Copacabana i Rio de Jainero, men det var inte dit jag skulle utan till en stad som heter Manaus.

notera att den svarta floden Rio negro och den ljusbruna floden flyter samman, men att de inte blandas! Man ser en skarp rand mellan de två vattnen. Pga. olika vattentemperatur och hastighet så uppkommer detta udda fenomen.

Amazonas är namnet både på en flod och området med regnskog i norra delen av Brasilien och huvudstaden där heter Manaus. Floden som ligger vid Manaus heter dock Rio Negro, men den mynnar ut i Amazonas i närheten. En ganska liten stad med få tillgångar som måste köpa det mesta som behövs. Det naturliga transportmedlet är givetvis båt utmed floderna. Man ser bensinmackar som ligger ute i floderna lite här och var.

Att resa till Brasilien är ju inte direkt det billigaste (kostade 1.200€), å andra sidan så var det ju inte jag som betalade:) Det tog 10 timmar från Madrid till San Paulo där jag fick byta plan till inrikesflyg till Manaus. Det tog ca 4 timmar med flygbolaget TAM. Men eftersom jag hade en kväll att sega på flygplatsen i San Paulo tog jag in på hotell i en liten förstad nära flygplatsen. Det kostade 70 Reais och då ingick 10 minuters transport i minibuss fram och tillbaka till hotellet samt frukost. 100 brasilianska dollar, som på portugisiska uttalas ”reaj” motsvarar ca 37€ eller 350 kr.

Väl installerad på hotellet begav jag mig således ut för att ta pulsen på Brasilien. Ganska betongig och trist förstad, men man såg en och annan gammal amerikanare av 50-tals modell, vilket var festligt att se. Jag hittade en krog i närheten där jag beställde en mystisk soppa med bläckfisk i. Den varken såg god ut eller smakade gott. Det gjorde däremot ölen! Härligt att få nästan helliters flaskor med isande kall pilsner. Som avrundning försökte jag använda min spanska för att konversera med bartendern och några stammisar. Det flöt inte på helt lätt kan jag säga. Men genom att peka på en spritflaska med en mygga på så fick jag mig ett litet dricksglas upphällt åt mig... –Ehh? Es contra mosqitos? Stort skratt uppstod i lokalen!

Brahma var det mest typiska ölmärket där jag var. Typiskt lättdrucket men uppfriskande blask.

Väl framme i Manaus på förmiddagen nästa dag så stod folk givetvis i lång kö på ett ställe för att reklamera försvunnet baggage. Hände inte mig denna gång eftersom jag endast hade handbagage med mig, men jag känner så väl igen mig i scenen när Stig Helmer står och stirrar på ett tomt gnisslande matarband!

En hel del konferensfolk kom med samma flyg och vi blev skjutsade till hotellet i buss. Känns alltid spännande att sitta och titta ut genom bussfönstret när man kommit till ett nytt ställe och begrunda stadsplanering, palmer och vegetation osv. Utanför hotellet blev vi bemötta av målade och dansande indianer (dansskolselever från Rio tror jag dock), fick varsitt radband runt halsen, välkomstdrink samt passerkort till våra hotellrum. Vårt hotell hette Tropical Manaus och låg ca 16 km från Manaus centrum. Området Punta Negra bestod väl mest av olika hotell och små restauranger som låg utmed floden Rio Negro. Hotellet var i alla fall mycket modernt och swimmingpoolen var mycket trevlig. Den invigdes givetvis omgående. Ett gäng tyskar med ölmagar satt under ett parasoll och drack något ur en kokosnöt. Själv tog jag mig en pilsner.

Välkomst kommittén

Det mest fascinerande med hotellet var dock att det låg ett gratis zoo på baksidan av det, och inte så litet heller faktiskt! Där fanns mängder av apor, papegojor, jaguarer, vildsvin, kapybaror, krokodiler mm. Det hela låg tropiskt inbäddat i djungel. Här tog jag en hel del kort. Det var givetvis oerhört fuktigt och tropiskt varmt som i en ångbastu, men de positiva och spännande intrycken gjorde att man stod ut med det.

Kapybaror på zoo, som jättestora hamstrar ungefär. Äts tydligen av indianerna.

Fåglar är föresten motiv på många av deras sedlar.

För den intresserade kunde man tidigt i ottan gå ut utanför hotellet ner mot floden och skåda fågel. Tyvärr spenderade jag en hel del tid åt att sitta och lyssna på olika talare, men första dagen gick åt till den så kallade Survival Tour.

Vi var ca 10 personer som deltog och vi startade med färd i medelstor båt uppför Rio Negro, häftig känsla bara det. På sina breda ställen är floden ungefär lika bred som mellan Malmö och danska kusten. Vi fortsatte in i nån förgrening av floden och kom till en liten flytande inhemsk restaurang som låg i utkanten av djungel. Där fortsatte vi i eka som vår guide paddlade in under de mäktiga mangroveträdens valv. Det blev aldeles mörkt och man hörde tjatter från fåglar och andra varelser. Så hoppade vi iland, väl insmorda med anti-mygg medel.

Vi fick varsin vandringsstav och en annan guerrilla-liknande guide dök upp. Så började den 3 timmar långa vandringen. Vi fick se olika träd, bla. gummiträdet och guiden skar bort bark fråan träd som användes i olika medicinska syften. Inne i kakaonötterna som guiden kapade med sin machete lever ofta larver. Guiden plockade ur en larv och stack på en pinne och sa varsågod att smaka. Han lovade att dom bara smakade kakao, fast den kråmade sig och såg ut som en stor maggot så jag provade inte... (äter dock larver i hallon utan problem)

Vidare fick vi se självlysande blad, lära oss hur man klättrar upp i träd och gunga i lianer. Vi sköt pilbåge och blåste pil genom rör doppat med kuraregift. En annan festlig grej var att vi fick dricka vatten genom enorma rotkablar som hängde ner från jättestora träd. Smakade helt ok och det rann faktiskt ganska mycket vatten ur dom. Alla fick dricka säkert 1 dl var.

Temperaturen och luftfuktigheten var nästintill olidlig och jag bokstavligt badade i svett. Men så kom det plötsliga uppfriskande skyfallet och var man inte genomdränkt av svett innan så blev man det garanterat nu! Det heter ju regnskog inte för intet! Vi tog skydd under lövade regnskydd vi hittade och den andra guiden visade hur man gjorde upp eld med flintasten som riktades mot nån stor klump av kåda. Regnet slutade och vi fick se olika typer av sinnrika fällor som tillverkas av ursprungsbefolkningen som lever i regnskogen. Tex armborst-annordning för fångst av kapybara, fällor för vilda höns och en sån där cool grej där man åker upp i luften med en spänd snara.

Efter vandringen i regnskogen åkte vi tillbaka till restaurangen och åt fisk med ris mole och stekt banan toppat med lime. Sedan kunde vi bada i floden. Helt fantastiskt skönt, säkert 27 grader i vattnet. Som tur var sa guiden att pirajorna och krokodilerna höll till på ett annat ställe av floden... Tyckte dock att jag såg nåt orovackande bubbel en bit ifrån...

Det hela avslutades med att vi fick besöka en äkta by där ursprungsbefolkningen levde. Dom höll på att tillreda nån dryck för att fira att nån flicka skulle bli könsmogen. Det togs en hel del kort naturligtvis, tyvärr blev alla mina dåliga eftersom det är ganska mörkt under vegetationen. Det hela kändes an aning pinsamt tyckte jag när vi satt och skulle titta på deras dans och ceremoni där vi också fick dricka ur en träskål. Lite som vita kolonisatörer som betraktar dom dansande vildarna... Olustigt som sagt. Här är dock ett kort på en av danserna där barnen var med.

"Vildarna" dansar...

På onsdagen åkte alla deltagare båt och vi åkte över området där amazonas och rio negro möts. Ganska häftigt att se hur svart och ljusbrunt vatten ligger bredvid varandra, ungefär som olja och vatten som inte blandas. Vi åkte sen i mindre snabbgående båtar under enorma valv av regnskog på smala grenfloder. Vi såg nästan dom rosa delfinerna som finns där och hoppar. Ett gäng japaner försökte fiska pirayor genom att slå med bamburör på vattenytan. Såg festligt ut.

Typisk flodbåt för transport eller guidad tur.

Det hela avslutades med att vi kunde köpa souvernirer, tex torakde och lackade pirayor. Små barn kom i båtar och visade upp djur och ville förstås ha pengar. Jag fick hålla ormen och klappa sengångaren (ett trevligt men slött djur, lite som en koala), samt klappade krokodil som dom knipt ihop käften med med fiskelina...

anaconda och sengångare

Sedan fick vi gå över träbroar och se enorma näckrosor (water lillys) och krokodiler. På båtresan hem förfriskade jag mig i baren på båten med en blandning av deras inhemska dryck som smakar ungefär som tequila, blandat med krossad is, myntablad, lime och soda. Inte så dumt faktiskt! Och härmed avslutar jag mitt inlägg.