onsdag, juni 20, 2007

japanskt besök



Insåg nyss att det redan är den 20de och dags för månadens inlägg. Jag har ett om tvåspråkighet i huvudet men det är tveksamt om jag hinner få ner det som ett inlägg idag , men troligen imorgon.

Jag har haft besök från Japan som precis gett sig av hem till Nagoya. Han bodde i Madrid samtidigt som mig och har flyttat hem till Japan men var i Sverige på konferens. Då passade han även på att hälsa på mig och barnen. Vi turistade lite här i Uppsala. Det var väldigt roligt för det blir så sällan av att man turistar i sin hemstad. Kände att det här borde jag göra oftare.

Han hade också med lite rolig japansk mat som ska tillagas i kväll. Jag har bland annat 46 portioner misosoppa , sushi för hemmabruk vilket är en sorts röra som blandas i ris , te och lite andra kul grejer. Fick också ätpinnar med Hello Kitty på och japanskt godis.
Ska få en gäst ikväll som kommer och hjälper mig och barnen att äta upp den japanska maten.

I går kväll var jag , min japanska kompis och en kompis till honom på restaurang. Väldigt trevligt och god mat men lite dåligt med alternativ för oss vegetarianer. Jag halvfuskade lite ska jag erkänna. Åt kycklingwok och skaldjurswok men petade bort kyckling och skaldjur.

Bilden ovan föreställer slottet i Nagoya , min kompis hemstad. Jag hoppas jag får möjlighet att besöka honom i Japan någon gång i framtiden. Jag vill verkligen åka till Japan och det är ju trevligt att ha någon att hälsa på.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vill också ha pinnar med Hello Kitty!

Anonym sa...

Visst borde man turista på hemmaplan lite oftare. Min kompis och jag turistade väldigt billigt, det enda som kostade pengar var vår mat i Tällberg... :)

Tar nog en sväng till Uppsala på min semester i juli/augusti, då blir det kanske lite turism där också.

Kul med besök från Japan! Det är ett ställe som jag gärna skulle besöka.

Anonym sa...

Aha!!! Du åt kycklingwok!!! Visserligen petade du bort det mesta (men lite fanns nog kvar - hi hi), men högst troligen fick du i dig en hel del upplösta små kycklingbitar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta är ypperligt!!! Och som jag deklarerade i en kommentar i inlägget ovan, så finns det hopp!!! Detta bevisade du genom att njuta kycklinwok!!!!! Dina barn måste vara stolta!!!

Thérèse sa...

Ulrika - dom är jättesöta och väldigt rosa och min dotter älskar dom. Borde väl inte vara så svårt att hitta ätpinnar med Hello Kitty i Beijing. Den japanska kattflickan är väl rätt populär även i Kina.

Johanna - jag skulle också väldigt gärna vilja åka till Japan någon gång. Min japanska kompis har tänkt gifta sig i framtiden och då kommer jag att bli inbjudan. Känns som om jag inte kan missa det.
Visst borde man turista mer på hemmaplan. Säg gärna till om du vill ha sällskap när du turistar i Uppsala i sommar , är jag i stan och har tid så ställer jag gärna upp

Niklas - det är inte ypperligt , det är förfall ... Mina barn är än så länge lyckligt ovetande om sin mammas matsyndande. Fast du informerar väl dom mer än gärna kan jag tänka mig

Cliff Hanger sa...

Vad valde du att visa upp av Uppsala?

Thérèse sa...

Cliff - vi hade en förmiddag innan jag skulle köra honom till Arlanda. Fast det här var hans fjärde eller femte besök i Uppsala så de blev mest gå lite på stan , äta lunch och en titt på domkyrkan och museumet i Gustavianum och äta en glass på en bänk vid ån. På sant japanskt vis fotade han som en galning...