tisdag, juni 05, 2007

ETAs vapenvila är över

Jag har inte skrivit särskilt mycket om ETA. Dels saknar jag kunskap om dom och dels är jag som många spanjorer och utlänningar som bott i Spanien och följt spanska nyheter väldigt less på dom. Förra året inledde dom dock en vapenvila. Något som fick många spanjorer att jubla. I december genomförde dom sen ett bombattentat vid Barajas , flygplatsen i Madrid. I morse kom ett pressmeddelande att vapenvilan är över. Så för att citera Anna i Malaga har människor i Spanien en liten "sommarkampanj" att vänta.

Jag har ganska dålig kunskap om ETA men namnet är en förkortning av Euskadi Ta Askatasuna vilket är baskiska och betyder Baskernas land och frihet. I Baskien har man ett gammalt och säreget språk som inte är släkt med något annat språk och man har en väldigt egen kultur om man värnar. Det är synd att ETA ibland blivit synonymt med Baskien som är ett underbart vackert landskap med Spaniens godaste kök och en intressant kultur. Staden San Sebastian är en verklig pärla som jag rekommenderar alla som har möjlighet att besöka.

ETA som bildades 1959 hade om jag förstår det rätt ett visst stöd under Francos diktatur. Trots Francos effektiva säkerhetspolis lyckades man under diktaturens sista år genomföra en rad mord och attentat. Det mest kända skedde i december 1973 då landets premiärminister amiral José Carrero Blanco sprängdes till döds av en bilbomb i Madrid. Bilvraket finns än iag att beskåda på armémuséet i Madrid. Franco som redan då var sjuk (han dog i november 1975) hade planer på att låta JoséCarrero Blanco ärva makten och låta diktaturen leva vidare. Därför fick just det här attentatet en hel del stöd av spanjorer som var trötta på diktaturen.

Idag ser ju Spanien annorlunda ut. Det är ett demokratiskt land man är medlem av EU, NATO och diverse andra internationella organisationer. Man har regelbundet demokratiska val , åsiktsfrihet och religionsfrihet råder.

ETA borde också kunna anpassa sig till dom nya tiderna. I en demokrati kan man väl med demokratiska medel driva sina frågor om det nu är självständighet för Baskien , Lappland , Skåne , Gotland eller något annat. Istället för bomber får dom väl demosterar , skapa opinion , skriva insändare , affischera , bilda oganisationer och parti eller vad dom nu vill. Ett parti finn faktiskt. ETAs politiska gren Herri Batasuna. Fast deras inflytande är litet och idag verkar ite majoriteten av innevånarna i Baskien intresserade av ett självständigt Baskien.

Trots att jag inte är rojalist utan snarare tvärtom vill jag citera en bit av ett tal spanska kungen Juan Carlos höll för några år sen "Det enda som inte ändrats i Spanien under dessa 25 år av demokrati är att ETA fortsätter mörda. Terrorismen är det allvarligaste problemet för Spanien nu men tillsammans kan vi genom att försvara demokratin lösa även detta"

Läs också vad Carin och Anna och Thomas Gustafsson skriver om att ETAs vapenvila är över.

3 kommentarer:

becka sa...

Tycker det är läskigt värre, ska de börja bomba i tunnelbanorna igen nu?

Unknown sa...

Dom ska ha kredd for det dom gjorde under Franco, men den här tok-separatismen har jag aldrig fattat mig pâ direkt. Det är väl klart att tex smâland eller skâne inte skulle klara sig realistiskt om dom "bröt sig ur" Sverige? Jo, om man bara lever i ett primitivt jordbrukssamhälle spelar det ju kanske inte nân roll förstâs...

Thérèse sa...

Becka - just ETA verkar föredra bilbomber , bomber vid hotell och att skjuta politiker , främst från konservativa PP. Fat dom skulle säkert kunna bomba i tunnelbanan också. När jag precis flyttat till Madrid bombade dom vid en av ringlederna runt stan , dom hade förvarnat så polisen han stänga av motorvägen. Ingen blev skadad eller dödad och vägen höll , bara några buskar och lite gräs som yrde i luften

Per - jag har också svårt för tok-separatism som ofta gränsar till en nationalism so inte känns så trevlig